onsdag 10 december 2008

Bättre att börja med underleverantörerna?

Var skall man börja för att "lösa bilkrisen" (om det nu är möjligt och önskvärt). Det pratas mycket om Volvo och Saab medan den stora mängden underleverantörer behandlas mer som ett påhäng. Det kanske är fel infallsvinkel. Det sägs att för varje bilarbetare som försvinner ryker också ett par arbeten hos underleverantörerna, och det kan ju vara en antydan om att det är där man skall börja.

Varför titta mer på underleverantörerna? - Kanske för att det är en grupp av företag som tvingats vara mycket mer flexibla och påhittiga än de uppblåsta direktörerna på de efterblivna storbolagen. Jag vet inte att det är på det sättet, jag gissar (och misstänker att jag gissar rätt).

I stället för att slänga in miljarder på "forskning" och andra dumheter i storbolagen kanske man skulle börja med att studera alternativa tillverkningar för underleverantörerna. Förmodligen är det här så påhittiga människor att de ganska snart kan börja peta ihop saker som inte är destinerade just till biltillverkning. Det är ingen brist på idéer på den fronten. Blir det stora produkter som kräver sammansättning från ett antal gamla underleverantörer kan man ju utnyttja Saabs och Volvos gamla fabriker för montage och samordning av logistik. Jag antar att i nivåerna under storbolagens uppblåsta direktörer finns det många människor som med entusiasm skulle deltaga i en sådan här omställning.

2 kommentarer:

Jan Wiklund sa...

Inte minst behöver vi tänka på epoken "efter bilismen". Det behövs en gigantisk utbyggnad och modernisering av kollektivtrafiken, det behövs en ombyggnad av våra städer för att avstånden ska bli kortare. Och sen har vi energikrisen som måste göras något åt.

Mycket att göra alltså. Slösa inte bort pengarna på att hålla liv i en nittonhundratalsprodukt

Björn Nilsson sa...

Jaha, tack, där kom lite anvisningar om framtida lämpliga aktiviteter som ett brev på posten!