onsdag 1 april 2009

En liten apejävel?


En liten apejävel?


Jag är inte säker på varför jag laddade ner den här bilden, den har legat på hårddisken ett tag. Men varför inte låta den illustrera fenomenet "liten apejävel" som var på tapeten för några veckor sedan? Jag följde inte så noga med vad som hände i det aktuella fallet, men det är knappast lämpligt att poliser i tjänst (eller utanför tjänst) hänvisar till andra människor som "apejävlar".

Å andra sidan har många år av uppblåsta medieskandaler gjort mig misstänksam. Vad hade hänt om personen i fråga hade visats upp för allmänheten? Kanske ett antal vanliga hyggliga människor ilsket utropat: "Va, är det den där lille fan!?" - Med andra ord: var försiktig med tryck-på-knappen-indignation. Exempel:

Jag minns en gång när media larmade stort om "det meningslösa våldet" när en yngling i mellersta tonåren slagits ihjäl på Götgatan här i Stockholm. Efter ett tag klarnade bilden till en vrålskrikande berusad småligist som slogs med en planka, men som råkade stöta på en likasinnad som slog tillbaka - väldigt eftertryckligt. När en "fotbollshuligan" slogs ihjäl på Hornsbruksgatan var det nästan så helgonförklaringen hängde i luften. Killen som sköts ihjäl i Rödeby kånkade runt på änglavingar - men varför var han där han var just då?

Har för mig att en man som ingrep mot klottrare någonstans på Söder blev mördad. Han fick nog inget större postumt erkännande - det får man väl inte om man försöker stå emot "apejävlar" och liknande figurer.

Varför inte låta ligister vara ligister, och (eventuellt) apejävlar vara apejävlar? Och hyggligt folk vara hyggligt folk utan att bli drabbade av trakasserier?

2 kommentarer:

Knapsu sa...

Jag som trodde att inlägget skulle handla om SD!
;-)

Björn Nilsson sa...

Det finns kanske SD-are också vars kompetenstak ligger ungefär vid bananskalande?