fredag 4 februari 2011

Sergels torg idag fredag vid femtiden på kvällen

Jag brukar påpeka att bilder i dåligt ljus inte blir så bra med min lilla fickkamera. Ibland ser de snarast konstiga ut, men då kan man ju framhålla dem som just konstnärliga. Här är några bilder jag tog för en stund sedan på Sergels torg. Några hundra personer, de flesta var nog från Mellersta Östern, hade samlats med snabbt hopsatta plakat och talare (på engelska, svenska och arabiska den stund jag var där) och varma talkörer i kvällskylan. Någon lät som "fiasko fiasko Mubarak", fast det var nog något annat de ropade.


Ibland är demokratins utsikter suddiga, men ideerna bryter igenom gång på gång

Somliga vill att Hosni sticker, andra få honom inför rätta. Båda synpunkterna kan samsas på ett foto




Naturligtvis kollade jag genast al-Jazeera när jag kom hem. Läget är fortfarande förvirrat - inte så konstigt när det gäller en stor folklig revolution. Men huvudinriktningen verkar vara positiv. Kanske regimen insåg att det inte fungerar med huliganer som slåss på gatorna och angriper journalister. Det fungerade inte därför att tillräckligt många nu har släppt rädslan och slår tillbaka. Det finns uppgifter om att Mubarak skulle få asyl i Montenegro. En ganska skum stat, så han kanske passar där?

Det här är inte Sergels torg, men demonstranter i Sydafrika som har byggt en mänsklig pyramid. Notera också banderollen: Mubarak är såååå mycket åttiotal. 


Har jag skrivit tidigare att det här är världshistoria som händer nu, och att det förmodligen kommer att få enorma konsekvenser? I så fall upprepar jag det gärna: världshistoria. All heder till dessa modiga människor i Egypten och andra länder som får storpamparna att svettas och känna sig illa till mods!

Inga kommentarer: