måndag 14 december 2009

Taskig svenska - känn dig blåst

Dessa tjatiga nätbedragare med sin usla svenska. Här kommer epost med följande upplysande rubrik:


Ditt konto Identifiering har tagits Ändra eller ofullständiga


Jaha, och hur ser den följande texten ut då?

Bäste kund,
E-postnotifiering
Vi ber om ursäkt för att informera er om att vi inte kan verifiera ditt konto identitet.
För att skydda ditt konto.
Vi har avslutat din webbmailkonto session.
För att lösa denna situation.
Vi bönfaller dig att klicka pĺ SÄKER länken nedan för att bekräfta eventuella fynd.

http://webmail.telia.se

Tack för att du valt Telias e-posttjänst.
Telia Webmail Service.


Intressant nog kommer en delvis annorlunda adress fram om man för pekaren över den där epostadressen. Bönfaller ... hahaha! En dåre (i Singapore?) som har kört en text i något översättningsprogram kanske för att locka folk till en egen hemsida. Känn dig blåst putte!

2 kommentarer:

Karl Malghult sa...

Det här handlar mest om barnsjukdomar. Det är en fråga om när det kommer finnas bra översättningsprogram (eller tills det dyker upp svenskspråkiga som kan skapa ett trovärdigt bluffmeddelande). Snart kommer folk sakna Nigeria-brev när riktigt trovärdiga meddelanden börjar dyka upp och lura skjortan av betydligt fler. Det som nyligen hände på Facebook där 80000 gick med i en fejk-grupp var ett ganska bra exempel på att vi inte är så långt därifrån.

Björn Nilsson sa...

Jag är lite tekniskt efterbliven så det blir inte så mycket fejsbokande för mig! Och blygsam som jag är tar jag aldrig ut de miljoner som jag vinner på olika lotterier där jag aldrig köpt någon lott ...