torsdag 5 september 2013

Medborgarplatsen 4 september. Del två.

Sista bingen bilder som uppföljning på gårdagens rapport från Medborgarplatsen:

Som synes var Medborgarplatsen välfylld med folk


En något idealistisk synpunkt från Greklands kommunistiska parti

"Drönare mot drönare"

Ett av plakaten i islamist/quislinggruppen av demonstranter


Den här mystiska grejen åkte omkring i luften ett tag. Någon sorts helikopterkamera?





Detta kan man kalla 'Janus-ansikte'. Ett ansikte som tittar åt två håll samtidigt.


Syriensolidaritet med sin bin Laden-docka




6 kommentarer:

martin sa...

Den flygande grejen är sannolikt opererad av en Piratpartist för att illustrera en princip som redan är verklighet i USA och Tyskland. Det tog bort lite från Anna Trobergs tal, det hade räckt med henne, den tveklöst bästa partiledaren det partiet haft.

Aldrig har det varit tydligare varför man måste gå på demonstrationer, på Aftonbladet så nämner man inte mycket om den största fredsdemonstrationen sedan 2003. Igår skrev de några artiklar om en handfull provokatörer på demonstrationen. Varför vill aftonbladet att vi skall gå till krig? Vad har aftonbladet för intresse i kriget? Är inte journalistisk något annat?

Lasse Strömberg sa...

Den där flygande manicken är mycket riktigt en kamera.

TV-4 har begärt, och tydligen fått sitt tillstånd att använda en "radiostyrd" helikopter med kamera.

Eller så var det USA som använde en civil drönare för att kartlägga sina kritiker. Då finns din nuna i ett lämpligt bildarkiv på andra sidan Atlanten.

martin sa...

Lasse,
ok, jag trodde med tanke på tajmingen att det var PP som gjorde en stunt. Många reagerade på det.

Var det för övrigt bara jag som hade inte hade något mobilt internet under större delen av demonstrationen?

Läste att bombvänsterns Svensson var sur på Syrierna som inte ville få sina familjer klusterbombade av drönare. Han ville väl att demonstrationen skulle dominerats av budskap av typen "Mr Obama do not hesitate, hit him hard". Vet inte riktigt vad SP gjorde där, ville de kritisera en del av den amerikanske krigsmaskineriet, övervakningen och hylla en annan, drönarna?

Björn Nilsson sa...

SP kanske vill sitta på alla stolar samtidigt, och skälla på alla samtidigt?

Lasse Strömberg sa...

martin:

Tyvärr var jag inte där, så jag kan vet inte om jag skulle haft mobiltäckning, vilket jag normalt alltid har där.

martin sa...

Ja, jag skall inte vara paranoid. Det var nog bara överbelastning. För täckning och internet hade jag, enligt alla mätare, kunde bara inte koppla upp mig mot något.

Demonstrationen var bra och trots att man varit ganska framgångsrika i att splittra vänstern var uppslutningen hyffsad.