tisdag 3 december 2013

Längst bak i klassen

I DN kåserar DN-kåsören Thente om

... den nya Pisa­rapport som sätter Sverige på plats. Nämligen längst bak i OECD-klassrummet iförd hörlurar, och med fingrandet på mobilen bara stundvis avbrutet av omotiverade skrän och avfyrande av projektiler mot klasskamraterna.

Det var väl kul formulerat? Och det fortsätter:

Längre fram sitter de övriga nordiska länderna, engagerade, handviftande, stundtals mun­snörpande åt Sverige, Chile och Mexiko och de andra obildbara oroselementen.

Att en del elever faktiskt är kass är annars en förklaring till den svenska skolsituationen som jag inte tror framförs så ofta. De som är kass kan ju tänkas få extra möjligheter att glänsa på sina speciella områden i en miljö där konstiga pedagogiska experiment, privatiseringar som syftar att totalmjölka offentliga kassa-kon och andra egendomligheter vänder upp och ned på en skola som tidigare fungerade hyfsat bra. Destruktivt blajande längst bak i klassen kan passera om hela skolorganisationen vacklar. Och det är typiskt för den nuvarande svenska politiken att blajandet kan finnas samtidigt som det finns en minister i regeringen som under långa tider har orerat om 'ordning'. Detta kanske kan ses som ytterligare ett exempel på Alliansregimens 'tvärtom-språk'. Om de säger att något skall bli bättre kan man ge sig phan på att det blir sämre. I Alliansens nyspråk blir 'ordning' samma som förfall och kaos.

Nu vet jag inte ens om vi har en skola i världsklass. I många länder med betydligt uslare förutsättningar än i Sverige verkar barnen väldigt angelägna om att få gå i skola och lära sig nyttiga saker. Kan det bero av att de tror att de har en framtid och är beredd att kämpa för att komma dit? En del elevinsatser kanske snarare ligger under världsklass, om man ser till engagemanget.

Någon kan ju skylla på invandringen. Då kan vi hugga till ett anekdotiskt minne. Just DN skrev för en del år sedan om någon skola i Sjöbo (finns det något svenskare, eller möjligen skåne-pågigare än Sjöbo?) där det var någon sorts 'kultur' att inte lära sig något. Kommunen satsade på extra undervisning för att hjälpa några av de värsta slashasarna. När fem stycken satt på extralektion, tror det var i engelska, reste sig en och gick - med hänvisning till att han beställt tid för piercing. Två andra följde med. Väldigt snyggt. Kan man skicka de där tomtarna på haschrökningskurs i Danmark för all framtid, och kanske i stället hitta några helengagerade invandrarkillar och -tjejer som kan garantera att vi har en framtid även i framtiden! För det är framtiden skolan handlar om, och det här ser illa ut. Detta pågår i ett land med självskadebeteende. I värsta fall kan självskadebeteende leda till döden.

7 kommentarer:

martin sa...

Tja, vi försöker ju ombilda oss till USA. I det landet har man så länge jag kan minnas en speciell taktik för att hålla folket på mattan. Man odlar en kultur av extrem antiintellektualism, där det är fint att vara obildad och desto mer obildad man är, desto finare. Man hävdar demokrati och frihetsargument för att framhärda i sin obildning, min ignorans är jämlik med din bildning, ingen skall få säga att mina vanföreställningar är mindre rätt än dina sanningar.

Antar att vi har börjat odla samma antiintellektuella kultur här hemma i jämmerdalen, om inte annat lär den komma in i hemmen genom de till största delen amerikanska program som folk tittar på.

Björklund skall inte komma undan så lätt, han står och skyller på sossarna och räcker inte det pekar han finger på föräldrarna. Fattas bara att han skyller allt på invandring, men det lär hända vilken dag som helst. Men faktum är att hans skola är hemsk, grabben har gått i den i hela sitt liv. Han var himla positiv till att lära sig saker, tills den dagen vi skickade honom till skolan. Han satt hela tvåan i ett Lean Six Sigma utformat testsystem, där han fick räkna samma övningar om och om, sedan varje måndag var det mätning. Grabben hatade skolan med en brinnande glöd efter ett tag i det systemet.

Jag kritiserar skolan för att det är utformat på 1800-talet, en tid då vi inte kunde skapa räknemaskiner på annat sätt än att träna barnen till det. En tid då vi inte kunde bygga robotar på andra sätt än att träna barn till det. Men vi lever i en annan tid nu, vi behöver inga räknemaskiner, vi behöver folk som begriper matte, vi behöver inga robotar längre, vi behöver folk som själva tillskansar sig kunskap, vi behöver självlärande människor. Vi behöver en RADIKALT annan skola och helt andra läroböcker och helt annan pedagogik idag.

martin sa...

Men han är inne på något som han lär kunna få stöd för. Det är 40-talisternas barns fel! Det jag hört hela mitt liv, allt vi gjorde var fel, det var vi som var lat när ungdomsarbetslösheten permanentades, vår ungdomskultur var så förhatlig att ett särskilt poliskommando inrättades för att krossa den osv. Vi får väl ta på oss skolans haveri också då.

Björn Nilsson sa...

Barnen kan väl inte bli så mycket bättre än föräldrarna, så då pekar väl fingret bakåt mot Björklunds egen generation?

Karl Malghult sa...

"Färsingar har grönt blod" (Färs = Häradet Sjöbo ligger i) enligt gammalt skånskt ordspråk, med grönt blod innebär det att man är begiven på slagsmål och vildsintheter. Så det är väl blodet som spökar där, efter frenologisk modell...


Sedan 2001 har kommunen faktiskt avtal med Migrationsverket om flyktingmottagning men jag vet inte vad det satt för avtryck i skolresultaten: http://www.sjobo.se/omsorg-och-hjalp/ny-i-sverige-flyktingmottagningen/

Lasse Strömberg sa...

Hellre än att skicka ungdomarna borde vi skicka hela regeringen, sedan lär det lösa sig.

Jan WIklund sa...

Det egendomliga tycks vara att New Public Management inte tycks finnas i skolorna i de andra OECD-länderna. Dvs att lärarna ska ödsla bort det mesta av sin energi på att dokumentera vad de gör, så att inte elevernas föräldrar ska komma där och påstå att något har hänt som inte har hänt.

Simsalablunder sa...

Om man utgår ifrån att man i Sverige allmänt fostras i att var och en skall få styra och ställa över sitt eget liv i så hög utsträckning som möjligt, måste nog dagens skolform passa mycket dåligt in.

I ett mer inrutat liv, där möjligheter vad man kan och får ta sig för är kraftigt begränsat, kanske av att man tidigt förväntas bidra till familjens eller sin egen försörjning, blir kontrasten mellan vår kravskola och resten av livet inte så stor.

Men i vår del av världen blir den det. Lek anses stimulera tänkandet och inlärningen, samtidigt som man tidigt i skolan ombeds sluta leka, för att det på lös grund anses som flummig undervisning.

Det man behåller, för att visa att man har att göra med barn till skillnad från vuxna, är färgglada bilder på proven och en enklare textmassa, prov barnen tvingas göra varje vecka, vars främsta syfte är att förbereda dem inför kommande nationella prov.

För bekväma lärare är denna typ av undervisning utmärkt. De kan rulla på utan att behöva planera för hur de skall tackla olika barns behov. Och när resultaten tryter är det barnet som är trögt, inte arbetsformen.

Några få kan omsätta denna typ av begränsande undervisning till djupare förståelse, av olika anledningar, men många kan det inte.