söndag 2 augusti 2009

Akademibokhandeln i ABCD-klass

Jag trodde att Akademibokhandeln var ... tja, den var Akademibokhandeln, en affär dit man kan gå och nosa runt bland litteratur av alla de slag. Men så enkelt är det inte.

Akademibokhandeln har nämligen delat in sina boklådor i kategorierna A, B, C och D, där A-butiker bara får sälja smal litteratur och D-butiker får sälja allt. ...

... skriver Åsa Linderborg. Det hjälper inte ens om det finns efterfrågan, sägs det i artikeln, går du till en butik som är klassad som en som inte får sälja allt så får du inte boken. Nåja, numera kan man ju beställa böcker på nätet, men att sitta och glo på en nätsida är inte samma sak som att strosa runt i en välsorterad bokhandel och njuta av mångfalden och kanske hitta något intressant och oväntat!

Bokhandlar är förvisso kommersiella företag, men ändå väntar man sig något extra, ett genuint intresse för boklig kultur som går utanför intresset att få dina pengar ... det är nog något med de där "räknenissarna" som Jan Guillou brukar skriva om som skapat ABCD! För dem finns det inte någon värld bortom pallarna med uppvräkta bästsäljare (som ingen minns om ett halvår) antar jag.

-----

Ett PS när inlägget redan publicerats: i en annan artikel kommer självaste Jan Guillou med nya uppgifter om just "räknenissarnas" verksamhet på Bonniers, och hur i hans ögon mediokra författare blåses upp via tvivelaktiga kampanjer. Förr var det pseudonymen Bo Baldersson som skulle skapa nyfikna läsarskaror, nu är det en pseudonym för någon som kallas Lars Kepler som Bonniers vill antyda är en känd författare i själva verket. Kul att läsa! DS.

Från Konfliktportalen.se: Björn Nilsson skriver Bara positivt, så vitt jag vet, Anders_S skriver Skärp strandskyddet, Jinge skriver Gud finns inte i Haninge, Kristoffer Ejnermark skriver Myterna om Lenin och bolsjevikerna del 2 – Var Oktoberrevolutionen en konspiration?

7 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Tacka vet jag Söderbokhandeln vid Bysis på Hornsgatan, det är en bokhandel som är som en bokhandel ska vara!

Jag undrar om det inte är Akademibokhaneln i Växjö som är omskriven i Åsas artikel? Den är nämligen helt ointressant för den som söker en bok värd att läsa.

Björn Nilsson sa...

Det kanske är "boksynta" (uttrycket kommer från Jan Myrdal tror jag) människor som driver Söderbokhandeln. Jag brukar kolla deras lådor med billiga böcker ute på gatan. Ibland hittar man något intressant för en billig slant.

Växjö borde väl vara en kulturens högborg, har man inte högskola där också?

Björn Nilsson sa...

Bokmagasinet skall det vara invid Bysis. Jag gick förbi nyss och lästa på skylten!

Lasse Strömberg sa...

Ja! Söderbokhadeln är väl den som ligger på Götgatan, i backen ner mot Medborgarplatsen om man kommer från Slussen. Den är också mycket bra.

Växjö är rena döden för kultur. Alla sitter hemma och glor på video eller DVD...

Björn Nilsson sa...

Jag har bara varit en gång i Växjö och det var väldigt många år sedan. Kan inte säga att jag minns något därifrån. Utom en sak: jag var inne i en bokhandel och köpte Martin P:n Nilssons bok Olympen. Det kanske inte är Sveriges mest intellektuella stad ändå?

Götgatsbacken, det stämmer med min minnesbild också.

K. Malghult sa...

Växjö universitet är, lite elakt, grundat som en avstjälpningsplats för lundaakademiker som inte fick plats i Lund. Även om den stora högskoleutbyggnaden tog vid under 1990-talet ("kunskapslyftet" m.m.) var det gott om arbetslösa akademiker redan på 1970-talet och en stor högskoleutbyggnad då med. Å andra sidan så är det klart att man på detta sätt lockar många som annars aldrig skulle ha studerat till att läsa universitetskurser. Det är skillnad om man kan bo i Rottne och pendla in till Växjö jämfört med att flytta till Lund tjugo mil bort.


Akademibokhandeln (KF-ägt företag, är det verkligen medlemmarnas önskan att affärerna ska delas in i ABCD-klass?) är tyvärr ofta den enda bokhandeln som står till buds även i större universitetsstäder. Gleerups i Lund var en anrik bokhandel som brukade ha tre våningar öppna fyllda med böcker i upptänkliga genrer och kontorsmateriel, sedan tog Akademibokhandeln över och nu ska tredje våningen stängas. Även Lundellska (? tror jag det heter, den ligger i Svavagallerian och var liksom Gleerups en rejäl studiebokhandel en gång i tiden) i Uppsala har gått samma trista öde till mötes. Å andra sidan har båda dessa städer alternativ i form av bokantikvariat, andrahandsbokhandlar m.m. som en studieort som Sundsvall är helt renons på.


Är det något jag saknar från utlandet så är det en rejäl bokhandel i åtminstone storstäderna och universitetsorterna. Med generösa öppettider och utbud.

Björn Nilsson sa...

Jag har för mig att Jan Myrdal framhöll bokhandlarna i Indien som en förebild, även i Patna. Vi kanske har något att lära därifrån?

Eller åtminstone att låta bokvänner ha lite mer att säga till om i branschen än "ekonominissar" ...

Efter den där inledande salvan vågar du väl inte åka till Växjö under eget namn, Malghult!:)