måndag 31 augusti 2009

Mer om tyska valen

För att anknyta till föregående inlägg: jag vet inte några definitiva siffror för kommunalvalen i Nordrhein-Westfalen, men enligt prognoser kan die Linke ta 4½ procent. När det gäller val på den nivån kan ju lokala skillnader vara väldigt stora, så hittar jag igen var man kan se de verkliga resultaten på kommunnivå kanske jag återkommer.

Delstatsvalen gick inte helt bra för kristdemokraterna kan man utläsa av de media jag tittade på. Däremot ser man inte bara av den tidigare citerade Neues Deutschland, utan också av Deutsche Welle (där kan du läsa på engelska) och Frankfurter Allgemeine att die Linkes förmåga att behålla ställningarna i Thüringen och Sachsen, samt framgången med en femtedel av väljarna i Saarland, har väckt rejäl uppmärksamhet. Just Saarland torde bero av att die Linke haft en lokalt populär tidigare socialdemokrat i ledningen, Oskar Lafontaine. Det lär vara första gången som ett nytt parti haft en sådan framgång i ett delstatsval. Man kan undra hur de risiga gamla socialdemokraterna i SPD (man har intryck av "inga idéer, inga ledare, ingen framtid") tänker hantera detta.

En intressant detalj från Sachsen, där die Linke står kvar som näst största parti trots att man tappar två mandat ser man också här: de nasseartade figurerna i NPD tappar en tredjedel av sina mandat och närmar sig femprocentspärren uppifrån (om man nu har en sådan även i delstatsvalen, det ser ut så när man tittar på resultaten för Thüringen där NPD med 4,6 procent inte får några mandat). Om vänstern har varit dålig på att ta vara på krisen så verkar extremhögern vara ännu sämre på detta, och det får man ju vara tacksam för.

3 kommentarer:

K. Malghult sa...

Valnattsresultatet för kommunalvalen i NRW finns nu uppe:

http://www.wahlergebnisse.nrw.de/kommunalwahlen/2009/index.html

I stort sett alla kommuner har ökningar för die Linke skett.

Björn Nilsson sa...

Dankeschön für Tips, es ist gut dass du kollen hållen på de där grejorna så jag slipper rota i allt. Vad är en blogg utan pigga läsare? En snabbtitt på två ställen bara visade ökade rösteandelar på båda, exempelvis i Wuppertal som jag har för mig är Friedrich Engels' hemtrakter.

Här är en lista till för kalenderbitare förresten: http://www.dielinke-nrw.de/kommunlwahl.html

Anonym sa...

Resultatet i Saarland är en präktig sensation. I gamla Dunkeldeutschland är Die linke relativt stora så 27% i Thueringen är inte förvånande. Jag har för mig att det området ingick i vad som kallades "Tahl der Ahnungslosen" eftersom dom inte hade tillgång till västtysk TV.
Det sorgliga är att valdeltagandet var lågt, jag har sett siffror mellan 50-65%
Undrar vilka som vinner resp förlorar på det.

Eldorado