fredag 8 januari 2010

Gamla bra böcker i bokhyllan


Städning av bokhyllorna pågår. En del böcker borde egentligen rensas bort, som det här sönderfallande exemplaret av Bertil "Bisse" Wahlins och Björn Gidstams fågelbok. Det var min första fälthandbok, och det syns att den varit med i fält, från Blekinge till Lappland. Nu är den illa åtgången och jag har en annan skrynklig bok i fickan när jag går ut, men jag har inte hjärta att slänga den. Man gör inte så mot gamla kompisar!



Här är uppslaget med sandlöpare och brushane. Klicka för att få större bild! Sandlöpare har jag bara sett en gång, under en fågelresa till Öland tror jag att det var. Den gjorde skäl för sitt namn genom att springa framför vågorna på en sandstrand. Första gången jag såg brushane var i Abisko, och det var med en rätt dålig kikare. På långt håll såg jag en fågel på en sandbank och den var ganska konstig. Jag tittade på fågeln, bläddrade i fågelboken, och nästa gång jag tittade såg den annorlunda ut! Det tog en god stund innan jag förstod att det var en brushane-hane, och att den ibland hade sina stora halsfjädrar utfällda och ibland infällda! Naturen behagar skoja med betraktaren ibland!



Här är en gammal skolbok från 1943 men i en upplaga från 1958. Den skulle lära pojkar och flickor bra saker att veta när man är ute i naturen. Hur man använder kompass, läser kartor, och annat nyttigt. Ett gott råd när man går ut är att se till att man kommer att "fastna" mot någonting om man går vilse, att man kan räkna med att komma fram till ett vattendrag eller en väg exempelvis. Jämför detta med en handbok i "överlevnad" som jag läste för en del år sedan. Dels hade den omslag i kamouflagefärg (så att den skulle vara svårare att hitta om man råkade tappa den?), dels var råden av den energikrävande naturen att det verkade vara mest energibesparande att inte använda dem.

Inga kommentarer: