onsdag 20 mars 2013

Taskig skola ger taskiga elever

Verkar vara dags att plocka fram en av Max Gustafsons eminenta teckningar igen.

Den här bilden har jag publicerat tidigare, och till det inlägget finns en kommentar med intressanta reflexioner av Martin. 


I en artikel i Uppsala Nya Tidning luftar ett antal undervisande historiker på akademisk nivå sin förtvivlan över elevernas dåliga nivå. Somliga elever i alla fall, de som kommer från gymnasiet och trots många år i skolan har uppenbara svårigheter att skriva själva och förstå sådant som andra skrivit. Inte är de så bra vad det gäller historiska kunskaper heller.

Den kritiske medborgaren kan då börja undra vad det är för nytta med tolv år i skolan om resultatet blir ungdomar som knappast kan hålla i en penna eller uttrycka sig begripligt. Vill man göra det bekvämt för sig kan man hävda att lärarna är kass och/eller att eleverna är ena sopor. För en del kan det säkert stämma, men är det hela sanningen?

Dålig nivå på nybakade studenter kan hänga samman med andra förändringar i skolan. Vetenskapsradion refererar ett möte på Kgl. Vetenskapsakademin där svenska och utländska forskare har synpunkter på vad som händer i den svenska skolan. Politiker och skolfolk var inbjudna, men de höll sig borta (lätt att förstå kanske, med tanke på den kritik som kom fram!).

Som du kommer få höra i dagens program så varnar forskare från bland annat England och USA för konsekvenserna av vårt nuvarande skolsystem och uppmanar våra beslutsfattare att komma ur den svenska bubblan, och se till vetenskapliga resultat. Den hastigt genomförda friskolereformen verkar inte har lett till bättre skolresultat eller några generella fördelar för samhället som var tanken, utan snarare tvärt om.
Intressant program, lyssna på det om du är intresserad av landets framtid! Och fråga varför personer som bör betecknas som extremister och fanatiker (marknadsliberaler) tillåts riva ner en skola som tidigare fungerat rätt bra. En bra skola bör bidra till att skapa bra elever, en dålig skola producerar dåliga elever - jag tror det inte är svårare än så. Notera ordet 'producerar', för det kanske är en sorts produktion det handlar om, med sikte på att kapa åt sig så mycket av 'skolpengen' som möjligt. Vinsten är huvudsaken, inte danandet av framtidens människor. Och då blir resultatet därefter.

6 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Det viktiga för dagens skola är förvaringen av ungarna eftersom det är det som ger klirr i kassan, inte vad ungarna lär sig eller att de är sig något.

Björn Nilsson sa...

Eftersom det förmodligen tar några år innan resultatet av dåligt skolade årskullar visar sig är det svårt att komma tillbaka och reklamera dåligt jobb. Allrahelst som det dåliga jobbet kan maskeras genom betygsinflation. Men efterverkningarna av dålig skolning idag kan märkas tiotals år framåt i tiden.

Knapsu sa...

Vinstdrivande skolor är bara intresserade av att förvara ungarna för att komma åt pengarna. Politikerna vill att skolan ska utbilda arbetsrobotar åt näringslivet.

Inte konstigt att skolan blir sämre och sämre.

Björn Nilsson sa...

Det är klart, är det ett vinstdrivande företag så är ju vinsten det som kommer i första hand och allt annat är sekundärt. Men jag undrar i vilken utsträckning närings/arbetslivet kommer att kunna dra nytta av de här halvutbildade eleverna?

Kerstin sa...

Borgerlighetens dröm är en skola som förvarar pöbelns ungar och lär dessa viss anständighet och en bra effektiv skola som lär elever från överklassen vad en skola bör lära ut.

Man anser det vara slöseri att kosta på kreti och pleti en undervisning som varken de eller samhället behöver framöver, och behöver man lite kunnigt folk för sånt överklassen inte vill syssla med själva så kan man skaffa välutbildat folk från Asien, låta andra betala för dessas utbildningar alltså.

Björn Nilsson sa...

Jo, det är klart, det blir som förr i tiden när brukspatron inte tyckte det var så vettigt att torparungarna gick för länge i skolan och slösade bort sin tid på onyttigt vetande.