torsdag 14 maj 2009

Varför jag började baka mazariner


Kallskänkan själv

Jag läser senaste numret av Clarté, nr 1/2009. Där finns en artikel av Jenny Wrangborg. Av sammanhanget förstår jag raskt att detta är "kallskänkan" som jag tidigare stött på när jag läst poesi på nätet. Poet och restaurangarbetare alltså. Tio meter över havet heter hennes blogg.

Vad har detta med mazariner att göra? - Jo, för länge sedan läste jag i hennes blogg (hur jag nu hittade den, minns inte!) att hon inte gillade "mazarinens dag". Då blev jag av någon anledning fundersam och letade fram ett mazarinrecept på Wikipedia. Sedan modifierade jag receptet en del efter eget huvud och tycker mig ha fått fram en rätt njutbar variant.

Kolakakor uppskattade Jenny dock och meddelade ett recept som jag med nöje har använt några gånger.

Vad bevisar detta? - Kanske att nätet fungerar som inspiratör och informationsförmedlare både i positivt och negativt avseende.

Dessutom visar Jennys erfarenheter från restaurangbranschen att det är ett moras som kan behöva upprensning.

2 kommentarer:

Anders sa...

*Asg*

Det lät annars verkligen som ett ämne för [På Minuten]...du kanske ska anmäla dig dit Björn!?

;-)

Mvh
Anders

Björn Nilsson sa...

Det tänkte jag inte på, men det låter ju som ett "minuten"-ämne. Fast själv har jag nog inte nog välsmort munläder för en sådan övning!