onsdag 29 oktober 2008

"... have a tiger by the tail"


Hi, kids!
They may be a decisive factor on election day. And afterwards, they'll shake up the business of government. The new president will have a tiger by the tail.


Detta skriver en snubbe på HuffPost. Det handlar om samma härskara av nya unga väljare som jag nämnt tidigare: Generation Information. Den stora grupp yngre väljare som huvudsakligen antas rösta för Obama, och som dessutom kommer att genom sina aktiviteter förändra den framtida politiken i USA rejält. (Jag antar att smånassarna som greps för några dagar sedan för mordplaner på Obama och andra icke-vita inte räknas till informationsgenerationen.) De är emot kriget i Irak och Bushregimen, och de kommer inte att tolerera politiker som säger en sak men gör en annan, de har ett sjusärdeles handlag med informationsteknologin.

Den som lever får se, men det verkar som om Obama verkligen fångat intresset hos den gruppen, och dessutom får ut dem att rösta. Annars har ju valdeltagandet på riksnivå i USA inte varit så mycket att hurra för. Stora delar av befolkningen antar nog med rätta att det inte spelar någon roll vilken av busarna de röstar på, men den här gången kan det vara annorlunda. Och det vore verkligen på tiden. Ett stort valdeltagande och en avgörande seger för Obama kan faktiskt släppa loss krafter som skickar tillbaka republikanerna till det avgrundsträsk de borde ha försvunnit i för länge sedan.

Inte nog med det - den ruttna stanken av avgrund och träsk i demokratiska partiet också kan vädras ut. För nog är det en samling korrumperade skummisar som sitter i båda de stora partierna! Men det har de kunnat göra för att de folkliga rörelserna inte kunnat hävda sig. Illusionslös som jag är tror jag inte att Obama är så mycket bättre än de andra, men genom att frambesvärja den folkliga tigern kan han tvingas till ett val: att svika alla förhoppningar, eller ta ett grepp om tigerns svans och försöka hänga med. Annars kanske han åker ut nästa gång det blir val.


Försök hugg tag i svansen på den här gynnaren om du törs!

Det har diskuterats hur rättvisande opinionsundersökningarna i USA är. Att undersöka opinoner är ingen exakt vetenskap, men det går ju ändå att på ett ganska litet urval av människor förutspå rätt bra hur exempelvis rösterna i de svenska valen kommer att fördela sig. Men då gäller det att urvalet är korrekt utformat. Här har man problem i USA, för man har använt modeller som förutsätter att ungdomar inte är så benägna att rösta. Men om plötsligt andelen ungdomsröstande ökar kraftigt med hur det var tidigare, och huvuddelen av dem dessutom går till den ena kandidaten, finns det risk att hela undersökningen blir felaktig. Det tycks som om flertalet ungdomar ser Obama som sin kandidat.

Det nämns en intressant felkälla till, nämligen att när opinionsundersökarna ringer för att fråga folk ringer de till fasta telefoner. Men som bekant blir fasta telefonen alltmer något som äldre människor har medan ungdomar ofta "bara" har mobil. (Själv har jag höjt min hip-faktor genom att ställa av den fasta telefonen - den är ju faktiskt mer till hinder.) Det där påminner om något tidigare presidentval i USA när opinionsinstitut ringde runt och frågade folk vem de skulle rösta på. Notera: de ringde runt. Och därmed tappade de en mängd väljare som inte hade telefon. Minns jag rätt var det Truman mot Dewey (det här var före min tid, för övrigt) och Deweys väljare hade telefon. Trumans väljare var fattigfolk utan telefon, men de röstade i alla fall, så opinionsundersökningen körde i diket rejält.



När Generation Information ryter till kommer det att märkas!

Man kan ju undra vad som händer om Obama inte blir vald, speciellt om det börjar lukta valfusk någonstans. Vad gör Generation Information då? - Nej, låt oss hoppas på ett jordskred som plockar fram alla positiva krafter som finns i USA och sopar de mörka krafterna långt långt bort så att de aldrig kan komma tillbaka!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sixte:
Det där med den misslyckade opinionsundersökningen i dessa barndom (som står i många läroböcker) gällde presidentvalet 1936 mellan Alf Landon och Franklin Roosevelt.
Tidskriften Literary Digest skickade ut valsedlar efter förteckningar över bilägare och telefoninnehavare plus de egna prenumeranterna och fick in 2,4 milj svar med majoritet för Landon.och gick på en rejäl nit.
Det var Gallup som utvecklade undersökningar med allt större tillförlitlighet.
Källa: Wikipedia

Björn Nilsson sa...

Tack, bra att du håller reda på sakerna. Gick man efter bilägare och telefoninnehavare var väl inte risken så stor att man behövde få med folk som stod i soppköerna.

Landon, vem fasen var Landon, kan inte ens säga att jag hört namnet och glömt bort det ...

Anonym sa...

Sixten:
Nej, inte jag heller. Han har som man säger inte lämnat avtryck.
Som jag tidigare läste om denna fadäs för opinionsundersökninmg handlade det om Roosevelt konta Herbert Hoover (en man med avtryck!)
Men det valet var 1932 och då hade Literary Digest enl Wikipedia rätt, men inte med samma upplägg.