fredag 29 januari 2010

Trådbuss på motorväg?

Elbil på väg - påminner om trådbuss, eller skall vi säga "rälsbuss utan räls"?

Här är ett tips jag fiskade upp via en artikel i Miljöaktuellt. Klicka på bilden nedan för vidaretransport till en intressant hemsida:




Elektriska vägar heter projektet man kan läsa om där. Jag frågade någon gång i en diskussion om det inte var möjligt att lägga räls på motorvägarna men fick något svar som jag tror gick ut på att det var för branta backar upp och ner på vissa ställen. Men med det här upplägget kanske man kan komma förbi sådana saker. Med tåg måste man lägga räls och dra elledningar. I det här fallet räcker det med ledningarna. Systemet kan alltså bli billigare och flexiblare, och dessutom bättre ur miljösynpunkt.

Kan man tänka sig kombinationsfordon som kan gå både på räls och på väg? Kan man tänka sig förarlösa satellitstyrda transporter (omöjliga att råna eftersom chaffisen aldrig behöver stanna för att vila eller kila ut och pinka)? Kan man tänka sig ..?


Det här ser väl futuristiskt och bra ut?

Här är en SvD-artikel som verkar vara startskottet för den här tankens lanserande i offentlighetens ljus. I alla fall har jag inte hört talas om det här tidigare.


Så här skriver initiativtagarna:

Elektriska vägar – elektrifiering av tunga transporter är ett projekt som skulle kunna leda till en helt ny infrastruktur för den tunga trafiken och en ny basindustri för Sverige. Alla sakkunniga vi pratat med tror på idén, och får vi förväntat resultat kommer Sverige för första gången på snart 100 år kunna driva sina industritransporter oberoende av olja! Vi är övertygade. En utbyggnad av elvägar kommer att vara den största revolutionen inom infrastrukturen sedan järnvägarna började elektrifieras 1890.

Det är bra, det behövs entusiasm och riktiga initativ! Det här är annat än flamsandet med Saab eller trötta suckar om att vi inget kan göra. Jag gjorde den reflexionen att hade vi haft en bra statlig industripolitik här i landet hade bilfabrikerna redan varit inriktade på utredning av produktion för elektriska vägar. Amerikanerna hade varit utkörda, någon försäljning till andra utländska "frälsare" hade inte varit påtänkt, utan vi hade började bygga en ny industri med hjälp av resurser från den döende bilindustrin. Som det ser ut idag bör nog Saabfolket snarare än att jubla ägna sig åt att leta nya jobb innan fabriken definitivt säckar ihop. Och det är ett oerhört slöseri med mänskliga och materiella resurser - sådan är kapitalismen när den går in i sin sista parasitära fas!

3 kommentarer:

Karl Malghult sa...

En liten parantes: Nazityskland förberedde sig för att bygga elektrifierade motorvägar när man byggde upp nätet med Autobahn. Därför räknas fri höjd under en bro som 4,5 meter (den standarden gäller i hela Europa). Det var den höjden man räknade som krävdes för att få plats kontaktledningarna under bron.


Det stora hindret som jag påpekade tidigare mot att lägga spår på motorväg är att järnvägar och bilvägar inte kräver samma lutnignsförhållanden. Sveriges idag brantaste järnvägssträcka, Ådalsbanan, har på sina ställen en lutning på 1,7%. I bilvägssammanhang ingenting. Då är frågan om elvägar kan lösa den biten, trådbussar finns redan i exempelvis Landskrona och skulle man lägga el längs en riktigt brant sträcka skulle mycket vara vunnet eftersom accelerationen är jämnare med eldrift än dieseldrift. Om man sedan kan kombinera det med automatisering av förartjänsterna - Varför inte, men då vill jag allt ha ett positioneringssystem som inte bygger på den amerikanska militärens vilja och nåd (GPS).

Björn Nilsson sa...

Jaha, du kan det där med järnvägar märker jag.

Säga vad man vill om Tyskland, men kluriga tekniker hade de! Nå, det är väl bara att ta upp den tappade stafettpinnen och springa vidare mot nya smarta trafiksystem. Vad väntar vi på?

Kan man tänka sig att andra makter skjuter upp satelliter som kan användas för navigering? EU, Kina. Latinamerika?

Anonym sa...

Under överskådlig framtid är den el som ska driva elbilar genererad till 100% av kol, gas och olja i det Europeiska elsystemet. Betyder att för varje kWh el till bilen kommer det att förbrukas 2,5-3kWh kol någonstans i systemet.
Miljövinsten blir marginell, om någon. Miljönyttan på insatt kapital är liten.