tisdag 21 juli 2009

"De fattigas rikaste kung"


Le plus riche roi des pauvres - de fattigas rikaste kung. Enligt den här karikatyren är det Mohammed VI av Marocko som åker vattenskoter över ett hav av pengar. Klicka på bilden så bör du komma till stället där jag hittat den, nämligen bloggen The Arabist som nämndes i föregående inlägg. Bilden gillades inte av monarkin i Marocko och har därmed förbjudits.

Från samma blogg kommer bilden nedan. Det är ett monument i Bamako, huvudstad i Mali, jättestort land i Afrika. Samma här: om du klickar på bilden bör du komma till stället där jag hittade den.



Och det här är inte humor, det är en del av det palestinska dramat: en palestinsk far och hans son i kulregnet.


Från Konfliktportalen.se: petter skriver En tragisk tragedi, Anders_S skriver Kampen på Vestas – solidaritet med arbetarna i Newport, Johan Frick skriver Att leva är att hela tiden ta ställning, Jinge skriver Tömmer Israel ”utposter”?, Job skriver Munkhammar och halmdockan, boladefogo skriver Ny fabriksockupation i England

3 kommentarer:

Anonym sa...

Med risk för att vara onödigt petimäter av mig så tror jag att det var den äldre brodern och inte fadern.


Skaraborgarn

Björn Nilsson sa...

Jag tror inte du är onödigt petig. Ur mänsklig synpunkt spelar det mindre roll. Men de i Israellobbyn som fungerar ungefär som Förintelseförnekarna skulle naturligtvis göra det här till en stor sak, och efter att ha tjattrat ett tag komma fram till att "detta har aldrig hänt, och förresten var det deras eget fel". Därför är faktakontroll viktig.

Anonym sa...

Jotack, gjorde mig själv den stora ogärningen att läsa kommentarerna på youtube till klippet av den händelsen. Vet fortfarande inte vad som är vidrigast, om de som lämmnade kommentarerna var troll eller genuint trodde på vad de själva skrev (vanligtvis galenskaper om att klippet var "pallywood",att de båda fick vård på ett franskt sjukhus osv).