söndag 26 juli 2009

Off with their heads!


Än är det krut i tanten - men måste kungligheter klä sig så jäkla smaklöst!?

Några brittiska ekonomer har skrivit till drottning Elizabeth och bett om ursäkt för att man inte lyckades förespå den senaste stora krisen. Hon hade nämligen ställt frågan om bristande förutsägelser vid ett besök på London School of Economics. Skulle man kunna tänka sig att ledande svenska ekonomer blandar bläck och tårar och skriver till vår monark och beklagar att man inte riktigt lever upp till den kompetens som kan förväntas av folk som för inte så länge sedan antogs veta i stort sett allting?

I brevet pekas på önsketänkande och storhetsvansinne hos finansmatadorerna som en orsak till krisen. Summa summarom är som följer:

In summary, your majesty, the failure to foresee the timing, extent and severity of the crisis and to head it off, while it had many causes, was principally a failure of the collective imagination of many bright people, both in this country and internationally, to understand the risks to the system as a whole

Skulden lastas alltså över på ett internationellt kollektiv av smartskallar, och därmed är väl ingen skyldig (utom de som har riktiga lån som måste betalas tillbaka under rasande lågkonjunktur då).

Vad kan drottningen göra i det läget? Ringa på en liten klocka, och till den tillskyndande kammarherren överlämna brevet:

- Kammarherren kanske ser listan på undertecknare ... bra ... tillkalla riksbödeln, be honom slipa sin yxa ordentligt, och OFF WITH THEIR HEADS! Och kan jag få en kopp te, tack!

(Studerade inte Mick Jagger på London School of Economics en gång i tiden? Vad vet han om krisen?)

God save the queen, tralala


Från Konfliktportalen.se: Björn Nilsson skriver Några droppar …, Jinge skriver Sommartorka i bloggosfären, Kristoffer Ejnermark skriver Var Sovjetunionen kapitalistisk? del 2, petter skriver Israels armé behöver PR-lektioner, Anders_S skriver Island: Knebent flertal for ansøgning om medlemskab, kimmuller skriver 53 eller 438 kvadrat per invånare

4 kommentarer:

Carl Jacobson sa...

Klär sig den kungliga tanten smaklöst?

Jag tycker nog snarare att hon och hela hennes band klär sig i en still från den tid där de hör hemma!

Björn Nilsson sa...

Är de från en annan tid? Man skulle ju snarare kunna tro att de är från en annan planet (med taskig klädsmak)!

Björn Nilsson sa...

PS. Välkommen tillbaka förresten. Har du varit och kuskat runt i Asien igen de senaste månaderna? DS

Carl Jacobson sa...

Nej, dessvärre har jag inte varit ute på några spännande äventyr - jag har varit i London varenda dag det här året - och när det senast inträffade att jag höll mig på en plats i ett halvår vet jag inte!

Jag har haft tekniska problem - och sysslat med annat helt enkelt. Men det blir nog snart nbågon resa, hoppas jag!