onsdag 8 juli 2009

TV-fritt


Medbloggare Jinge har vid en del tillfällen omtalat att han väcker uppseende genom att inte ha TV. Det kan jag också göra. Till skillnad mot Jinge har jag dock inte smitit iväg till andra TV-innehavare för att smygtitta på eventuellt intressanta program. Är det TV-fritt så är det!

För att verkligen göra mig oberoende av rörliga bilder har jag en dator med mobilt bredband som ofta inte ens orkar med att köra webbradio - vilket är bra eftersom även webbradion tar en massa kapacitet från de fem GB per månad man får göra av med innan Telia slår en i skallen och begränsar överföringen till 30 kb/sek. Det hände mig faktiskt i december förra året. Ett par dagar före julafton visade det sig att jag gjort slut på min kvot. Att öda tid på att titta på en massa YouTube-klipp är givetvis utom fråga med överföringshastigheter på ett par hundra kb/sek, så man ödar ingen tid på det heller.

En del människor blir förvirrade och undrar vad man kan göra om man inte har TV, och kanske också hur man kan få veta vad som händer i världen. Det går ganska bra. I själva verket är nog TV ett medium som man bör undvika om man vill ha djupare kunskaper om vad som händer, särskilt om det är ett område som är "känsligt". Av den anledningen bestod mitt TV-tittande mest av enstaka deckare några kvällar i veckan och det kändes meningslöst till slut. Allt mer krystade intriger, allt mer frossande i lik tillstökade på allt mer bisarra vis ... Foyle's war gick ju an, men de där tomtarna i Midsomer, och dessa serieproducerade USamerikanska plastprodukter ... jag tröttnade och TV:n åkte ut.

Man behöver inte ha TV. Man kan ha ett liv i stället.

Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Vänsterextremisters våld, Jinge skriver Äntligen busväder!, H Palm skriver Att fira den Fjärde Juli + Kulturkanon: Suicidal Tendencies., martin skriver Spännande hets mot kultureliten

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Vi har TV, men vårt tittande är ganska sporadiskt och jag håller med dig, vill man hålla sig informerad om vad som händer i världen så är det inte TV man ska titta på.
Men, det är faktiskt ocksp isolerande att inte se TV-nyheterna ex. för därmed har man snart ingen aning om vilken värld resten av svenska folket lever i och det är lite opraktiskt ibland.

Björn Nilsson sa...

Nja, det var ju skillnad när det bara fanns en eller två TV-kanaler. Familjen Flinta kunde därmed vara samtalsämne för hela folket. När det nu finns hundratals kanaler har denna gemensamma referensram försvunnit.

Kerstin sa...

Björn Nilsson:
Ojdå, jag har inte märkt att det finns flera TV-kanaler. Tycker de säger samma sak vilken knapp jag än trycker på på fjärren.

Björn Nilsson sa...

Du får försöka ta in TeleSur och al Jazeera kanske?

Kerstin sa...

Häpp. vi har ingen parabol. Någon måtta får det vara! De kanaler vi har, och som låter likadant (utom möjligen kunskapskanalen) är 1, 2 TV 4, Kunskapskanalen och TV 24. TV4 tittar vi inte på sedan flera år. Jag orkar absolut inte med reklamen.

Så vårt strötittande ängnas nu mest Kunskapskanalen, med några få undantag ibland.

Björn Nilsson sa...

Det enda som är bättre än en god bok är TVÅ goda böcker! Och så kan man ha radion i bakgrunden till läsandet, i den mån fåglarna inte vill stå för bakgrundsmusiken! Vem behöver TV?