onsdag 15 juli 2009

Demonstration "Aktion mot Deportation" mot Stockholmsprogrammet

Här är en del bilder från den demonstration som jag skrev om i föregående bloggpost. Det blev rätt mycket bilder, eventuellt följer jag upp med ytterligare några i morgon. Klicka på dem för större format! Jag tyckte det var rätt mycket folk som samlades nere vid Slussen, mycket för att det är mitt i sommaren bland annat.

Som jag skrev tidigare är jag inte helt klar över varför det blev två demonstrationer, men eftersom det nu blev det kunde väl de olika arrangörsgrupperna känna sig friare att ta upp vad man ville. Och i den här demonstrationen kom fokus att ligga väldigt mycket på situationen för flyktingar och papperslösa som söker ett bättre liv här i "Festung Europa". Den antikapitalistiska tendensen kanske inte uppskattades av liberaler och liknande i den andra demonstrationen - trots att den skärpta övervakningen som EU signalerar mycket väl kan kopplas till kriserna i det kapitalistiska systemet.



En rapparkille (kallades han "Kung Johan" eller något i den stilen? möjligen påminner han om Johan III sedd på lite håll) stod för en inledande underhållning.



Upphängning av budskap. Det är mänskliga tragedier i massomfattning det handlar om.



Det här kanske liberalerna i det andra tåget inte hade gillat.



I det andra tåget kanske det är mer betoning på att ladda ner usel musik och usla filmer utan att betala för sig. Lite av den aspekten kom upp även här.



Tal hölls av en exiliranier och en tös från Vänsterns ungdomsförbund. Sedan traskade alla upp på Hornsgatan för en promenad bort till Medborgarplatsen.



En konstig vana numera att man ofta bär banderoller utan banderollstänger. Hur som haver, här verkar det som en tyst självbekännelse av herr Statsministern refereras.



Äsch, övervakning är väl alltid aktuell - vad skall hemliga polisen syssla med annars?




Det här kanske faller utanför demonstrationens snävare syften. Jag hörde inte allt, men det lät på Medborgarplatsen som om "kommando Fredrik Reinfeldt" ockuperat ett hus någonstans. Dessutom ville de upplösa Sverige och låta alla som vill komma hit - vilket jag tycker låter mer som en provokation från den extremaste flygeln av nyliberala ungmoderater.



OK, allt åt alla på nätet, det förstår jag. Men vad är AFK, kan någon tala om det?



Om den där polisen laddat ner alla Beckfilmerna har han en jäkla dålig smak. Massproducerad smörja blev det av Sjövall-Wahlöös gamla ganska bra deckare när "konceptet" kom i andras händer.




Jag kilade upp på Hornsgatspuckeln för att få lite mer perspektiv på tåget. Femhundra pers?



I tåget ingick en synnerligen ljudlig och aktiv trumsektion.



En piratflagga på väg in mot Mariatorgets gröna ytor. Här betyder röd gubbe "full fart framåt".



Det gör det här också.



En kamphund kan vara bra att ha till hands ifall det blir kurr!



... och gamle Emanuel Swedenborg står där och undrar vad det är för konstiga figurer som drar förbi. Eller också har han redan via sina kontakter i andevärlden fått fullständig information.



Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver United (Airlines) Break Guitars, Anders_S skriver Är det verkligen vänster? – Kajsa Ekis Ekman om pseudovänstern i Arena, Johan Frick skriver Täcker din rygg, boladefogo skriver Obamas första kupp?, kamratwot skriver Tanken slog mig att…., Björn Nilsson skriver Stockholmsprogrammet demonstration

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Stiligt! 500 personer demonstrerar, av Stockholms 1,5 miljoner invånare (eller hur många de är idag).
Det är många det, som månar om sin rätt till frihet från överhetskontrollm, en kontroll av en dignitet som inte får Fahrenheit, 1984 eller Du sköna nya värld att verka det minsta överdrivna.

Jösses!

Leve de alerta och självständiga svenskarna av idag! Käcka och framåt ungdomar som minsann inte tänker låta sig kväsas.

Åh så skönt att det är deras framtid det handlar om, och att jag har merparten av min bakom mig. Så varför bloggar jag??

Björn Nilsson sa...

Det var några hundra i Humlegården också enligt vad morgonbladen skriver. Ingen massuppslutning alltså, men med tanke på att det är mitt i sommaren kunde det ha varit värre, om man skall se det från den positiva sidan.

Så länge övergreppen bara drabbar människor i marginalen och/eller människor långt bort kommer det att vara svårt att väcka opinionen. Sedan kanske det är för sent när repressionen börjar krypa närmare "vanliga hederliga medborgare" - vi får se hur det går.

Jan Wiklund sa...

Och så kanske det blev en del förvirring av att det blev två demonstrationer - plotter istället för kraftsamling. Och ännu mer förvirring av att dom i Humlegården trumpetade ut att den på Södermalmstorg arrangerades av "våldsbenägna".

Det tycks mig som om man behöver ta ett snack med dom liberala övervakningsmotståndarna och få dem att inse att de skadar sin egen sak när de blåser upp våld som inte finns. För vad är det man behöver övervakning mot om inte mot våld?

Björn Nilsson sa...

De i Humlegården kanske mest är intresserade av att i lugn och ro kunna ladda ner våldsfilmer gratis, utan att behöva bry sig om det verkliga livets våld? Skulle tro att flyktingar som drunknar i Medelhavet inte gör sig lika bra som hollywoodstajlade våldsscener med låtsasblod som skvätter!

Stollen i Sollentuna sa...

Fina bilder! (i det andra inlägget också) Har lite egna i min blogg: http://stollentuna.wordpress.com/2009/07/15/stoppa-stockholmsprogrammet-rapport-fran-en-demonstration/

Angående "AFK", det betyder "Away From Keyboard", "Borta från tangetbordet" alltså.