lördag 4 augusti 2012

Norra Bantorget, mot EDL

Jag laddade kamerabatteriet och traskade iväg till anti-EDL-demonstrationen på Norra Bantorget. Här är några bilder och kommentarer:

Det märktes uppladdning när jag kom till Norra Bantorget strax före ett. Avspärrningar och en massa poliser. Första gången jag sett polis på en sådan här vehikel. Inkallad från landet kanske, annars vet jag inte varför man skall köra med sånt inne i Stockholm.

En smärre kavalleri-avdelning också. 

Det var inte så många plakat eller banderoller (och faktiskt, när jag tänker på saken inga flaggor alls vad jag kunde se). Förstod inte det här plakatet.

Ett av de fåtaliga plakaten, budskapet begripligt.

Går det ihop att kalla EDL för "Breiviks fotsoldater". Kan det inte vara tvärtom? Breivik gjorde ju något som många EDL:are förmodligen skulle vilja göra men inte vågar eller inte har hjärnkapacitet nog till för att klara av.

Här sätter man i konstnärlig form eld på en engelsk flagga. Då behöver skottar och walesare inte känna sig träffade. Den som är lite initierad i modern svensk konsthistoria från 1960-talet känner dessutom igen en provokation här som en gång ledde till åtal för konstnären Carl Johan de Geer. Han frikändes, bör tilläggas.

Utanför LO:s högkvarter står gamle August Palm och verkar undra vad tusan som pågår.

Och några meter från Palm en uppsättning polishundar med tillhörande poliser. Notera munkorgarna.

Det verkade rena stormötet för poliser i vissa hörn.

Den här killen med svart näsduk framför näsa och mun kanske är förkyld och känner sig krasslig, så han måste luta sig mot stolpen?

En polishelikopter dundrade fram och tillbaka på ett sätt som jag uppfattade som störande och provokativt. Bullret dränkte mycket av vad talarna sade.

Snyggast idag: fontänen på Norra Latins gård.

Och här kommer professor Mattias Gardell cyklande. Idag har han inte läder kostymen på sig.

"Inte i mitt namn" står det på en del tröjor. Det syftar väl på att man inte vill att gamla nasse-tomtar som EDL plötsligt skall komma dragande till gay-rörelsen med sitt muslim-hat.

Har inte lyckats lista ut vad det står på den här banderollen. [Senare tillägg: nu vet jag vad det står: "Vi vägrar att vara rasisternas alibi"]

Här började det bli olycksbådande. Ett gäng som påminde om 'svarta blocket' kom marscherande på Barnhusgatan.



Var det danska poliser här också? Eller turister som väntar på nästa buss?

Vuvuzela-blåsning stod på programmet. Det hördes!




"Olycksbådande" skrev jag tidigare. När mötet gick mot sitt slut smällde det till. Nån jäkla tomte kastade kraftiga smällare och sköt iväg en eller ett par raketer.

Och då blev det naturligtvis snabbt bråk, och konfrontationer mellan vissa demonstranter och polisen.

Syns det att polisen speglas i den här anarkist(?)killens solglasögen? Det kanske är "en händelse som ser ut som en tanke".


En sista fanfar, sedan tyckte jag det kändes för att åka hem och fika! Jag antar att om media tar upp det här så kommer det till 99 procent att handla om bråket, och vad som i övrigt tilldrog sig under mötet ignoreras. (Det visade sig senare att jag fick i stort sett rätt vad det gällde detta antagande,)

Inga kommentarer: