måndag 5 november 2012

Bilder från Syriendemonstrationen - del 3

Några flaggor förutom den syriska förekom under demonstrationen. Den libanesiska fanns där, men den fick jag ingen bild på. Det betyder inte att Libanon inte var närvarande ...


... för det här är Hitzbollahs flagga. Enligt uppgifter strider en del folk från Hitzbollah på regeringssidan i Syrien.


Däremot vet jag inget om den röd-blå-orange flaggan som flickorna håller i. Har syriska kurder en egen flagga?



Vad det nu än är för flagga, strax efter att jag fick syn på den drog ljudanläggningen igång med något arabiskt tungt beat och töserna började dansa. Killen i förgrunden klappade takten. (Och på tal om flaggor: jag tyckte jag såg den iranska monarkistiska flaggan bland mötesstörarna, men är inte säker på det.)

Underhållningsdetaljen var inte bara helt elektronisk musik. Mot slutet av mötet blev det så att säga live också. Jag vet inte om killen på bilderna nedan presenterades och har ingen aning om vad han framförde, men en bra röst hade han!




2 kommentarer:

Omar sa...

Han framförde en stark politisk, satirisk dikt!

Björn Nilsson sa...

Tack för upplysningen. Verkar som poesin har en starkare ställning i "arabvärlden" än hos oss idag. Utan att förstå något så fångades jag av utstrålningen i framförandet.