onsdag 21 november 2012

Poliser mot slutet av 1970-talet


På tal om 'militär urbanism' och poliser som ser ut som och som agerar som militärer (som jag skrev senast om här) så kan vi som jämförelseobjekt ta den här bilden som jag hittade nyss. Jag tog den någon gång i slutet av sjuttiotalet när det var demonstrationer utanför Sovjets ambassad mot ockupationen av Tjeckoslovakien. Notera en lätt sommarklädsel, inte något som påminner om en svart robot som i dagsläget, och batonger som främsta beväpning. Det var väl snarast en nedgradering jämfört med de korta sablar som poliserna hade tidigare. Undrar om de hade pistoler, möjligen killen som står närmast men jag är inte säker.

(Jodå, det fanns en solidaritetsrörelse för Tjeckoslovakien då, med marxist-leninister som ledande grupp. Jag har tidigare publicerat några bilder från den tiden. Folk var nere i Tjeckoslovakien och spelade in en LP i hemlighet med diverse förföljda artister, den kom ut på SKP:s musikförlag. En motsvarighet till en LP som kom tidigare, när det i hemlighet spelades in en LP med förbjuden musik under Franco-diktaturen i Spanien.)

Nu skall jag försöka hitta de bilder jag egentligen är ute efter.

Inga kommentarer: