lördag 21 februari 2009

Björnbrum firar tvåårsdagen

Det är den 21 februari 2007, för två år sedan, började jag den här bloggen, utan några särskilda föresatser annat än att jag tänkte prova hur det var att blogga. Första inlägget handlade om "den mänskliga naturen"


Senare i samma månad skrev jag om börsen och dess spasmer, ett ämne som återkommer då och då i denna blogg:

När samhället dras in i en period av spekulation, och folk inbillar sig att man kan göra pengar av pengar utan att egentligen arbeta för det, händer alltid en sak efter en tid: verkligheten tar hämnd. Liksom gravitationen drar höjdhopparen tillbaka mot marken kommer den ekonomiska gravitationskraften se till att uppblåsta börskurser dras tillbaka mot rimligare värden. De smarta, som sålt ut aktier i tid, kommer att tjäna på affären. Dumsnutarna som köpte när kurserna stod som högst får sig en blåsning och en rejäl läxa.


Det här fotot är från årets februari. Det är väl meningen att det skall se "konstnärligt" ut på något sätt?



Iran, Irak och Afghanistan behandlade jag den första månaden, och skrev bland annat att "i Afghanistan vinner alltid hemmalaget!"


En del stockholmsfrågor och poesi fanns också den första månaden, men sådant lägger jag oftast i andra bloggar numera. Och så kritiserade jag Volvodirektörer som jag tyckte inte var något vidare då heller. De lyssnade inte på mina synpunkter, och se hur det går nu! De lär väl inte lyssna i framtiden heller - värst för dem själva!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på 2-årsdagen!!
:-)

Björn Nilsson sa...

Tack. Det är inte utan att man känner sig lite gammal å sliten!

Anonym sa...

Gratulerar på tvåårsdagen. Hoppas du fortsätter länge till för jag tycker alltid det är intressant och givande att läsa dina blogginlägg.

Och gammal och sliten är du inte. Du har möjligen bara var ung ganska länge :-), en tanke jag läste för inte så länge sedan och som jag gillade.

Anonym sa...

Grattis från östra Skaraborg.

Skaraborgarn

Björn Nilsson sa...

He he, still barnslig after all these years!

Björn Nilsson sa...

Wow, då måste jag ha TVÅ läsare i Västergötland!! Minst!!

Unknown sa...

Grattis Björn!

Din blogg är ungefär lika gammal som min, fast jag tror jag startade i januari 2007 (by the way: du skrev 2008 i första stycket, men det är bara ett år sedan...).

Tillsammans bildar vi, med andra bloggar i liknande stil, ett slags informellt nätkollektiv som verkar ha drag av självorganisering. Intressant men knappast planerat.

Björn Nilsson sa...

Tack för uppskattningen och korren, nu har jag rättat till det. När man har blivit så här gammal börjar åren få en tendens att flyta ihop, verkar det.

Det där med nätverksintelligens ... jag har funderat en del på den saken, och på hur det kan påminna om hur kvantdatorn antas jobba - kanske återkommer i ärendet, bara jag kan begripa lite mer hur en kvantdator funkar! På tal om flytande ideer så diskuterade vi lite om ekonomi och biologi en gång i tiden. Jag har ett oskrivet inlägg där också, och möjligen kan jag övertyga dig om att tanken är bättre än vad du trodde när vi hade den uppe senast.