torsdag 28 maj 2009

Om Uppsalakravallerna 1943 och annat intressant

Hört talas om Uppsalakravallerna 1943? - Det hade inte jag tills för någon dag sedan, men så läste jag den här artikeln i Magnus Alkarps blogg. Den är så fin att den snarare bör benämnas webbtidning tycker jag. Och jag hade inte uppmärksammat den om det inte varit för ett omnämnande i ArchAsas (arkeologi-Åsa) blogg Ting och tankar (som också är läsvärd).

Nåväl, artikeln om hemmanassarnas demonstration vid Uppsala högar och uppträdandet hos vissa poliser var intressant. Kanske har den även intresse för dagens antifascister i samband med upptågen i Salem och liknande tillställningar. I alla fall rubbas bilden av Uppsala som ett pålitligt nazifierad stad under Andra världskriget. Det var den inte. Kan det bero av att Uppsala på den tiden inte bara var ett skolcentrum utan också en industristad?

Bland andra artiklar på Magnus A:s sida skulle jag vilja rekommendera den om biskop Ussher som år 1650 hade räknat ut att Jorden skapades söndagen den 23 september år 4004 f. Kr. Det där brukar betraktas som en tokig krumelur, men här behandlas Usshers insatser med respekt. Det tycker jag låter rimligt. Uppenbarligen var biskopen skärpt, kunnig och källkritisk. - Och det finns många fler läsgodbitar hos Magnus A, titta efter bara!

Om jag skulle nämna ett mindre lyckat inlägg i bloggosfären är det någon "kamrat" på Konfliktportalen som hoppar på Jinge. Det är klart att Jinge kan kritiseras som alla andra, men tonfallet i kritiken är ju av intresse också. "Den som behandlar en kamrat som fiende har ställt sig på fiendens ståndpunkt" har jag för mig att gamle ordföranden Mao sade i samband med otrevliga uppgörelser inom det kinesiska kommunistpartiet på 1930-talet.

På tal om Konfliktportalen så har man nu fått fart på statistikfunktionen (bra jobbat grabbar!) och där noterar jag till min förvåning att jag ligger fyra efter de stora kanonerna Jinge, Svensson och Dagens Konflikt. Det finns tydligen några som uppskattar vad jag skriver trots att jag sällan utbrister i skällsord och vildsinta anklagelser.


Veckans mest lästa bloggar

BloggAntal läsare
Jinges Web och Fotoblogg13660 st
Svenssonportalen: Links / category / Svensson12652 st
Dagens Konflikt 2492 st
Björnbrum1552 st
anarkisterna.com 1204 st



Från Konfliktportalen.se: Haninge skriver Nu ska alla få osäkra anställningar, Anders_S skriver ArbetarInitiativet – göteborgskandidater, acidtrunk skriver Jinge visar rövhålet, Jinge skriver Kvinnomordet i Linköping har paralleller till dubbelmord?, Baskien Information skriver ETA uttalar sig i Gara och nyheter, admin skriver Stäng ner Stockholmsprogrammet

Inga kommentarer: