Hur var det man sade förr i tiden (vet inte om uttrycket fortfarande är levande):
Full rulle och raka rör!
Det var visst värre med trafikdöden på femtiotalet, men än smäller det i plåten och på andra ställen på trafikanterna. Samhälleligt är det märkligt att dödandet och lemlästandet fortsätter utan större uppmärksamhet, medan vi kan jämföra med exempelvis antalet vargdödade människor i Sverige och den upphetsning som detta orsakar ... ursäkta, det var visst noll som dödats av vargar så det är svårt att jämföra, men det gör väl inte så mycket? Man kanske kan jämföra trafikdöden med exempelvis alkoholdöden för att få lite perspektiv i stället?
Full rulle och raka rör!
Det var visst värre med trafikdöden på femtiotalet, men än smäller det i plåten och på andra ställen på trafikanterna. Samhälleligt är det märkligt att dödandet och lemlästandet fortsätter utan större uppmärksamhet, medan vi kan jämföra med exempelvis antalet vargdödade människor i Sverige och den upphetsning som detta orsakar ... ursäkta, det var visst noll som dödats av vargar så det är svårt att jämföra, men det gör väl inte så mycket? Man kanske kan jämföra trafikdöden med exempelvis alkoholdöden för att få lite perspektiv i stället?
12 kommentarer:
Svensken kör som en galning, det finns hur många som helst som tror de är nån sorts rallyförare och allmän väg en racerbana. Med allt bättre bilar och vägar känner man inte hur fort man kör. Förr med diagonaldäck, smala och inte sällan feldoserade riksvägar och fri fart då kände man att man körde fort. Iofs har trafikdöden minskat något rent oerhört sen den tiden men man kan fråga sig till hur stor del som beror på att svensken fått en mer sansad och förnuftig inställning till det här att samsas med sina plåtlådor på asfaltsträngar eller om det enbart är bättre vägar och fordon som gjort detta och inte minst hastighetsbegränsningar.
Kommer ihåg en italiensk student jag träffade i Italien på 80-talet, han hade varit på bilsemester i Sverige. Det stora intrycket verkade vara hans förfäran över hur man körde på de stora vägarna, höga hastigheter och idiotiska omkörningar. Också förstås den berövliga spagetti som serverades men det var ju mer något som var ett pittoreskt inslag, mer var nog inte att vänta på så pass perifera nordliga tassemarker långt från mer kulturellt högtstående delar av Europa. :-)
Jaha, jag trodde det var sydlänningarna som körde som tokar, men det är väl en fördom då. Har inte varit utomlands så mycket så jag vet inte. Men jag undrar om inte trafiken exempelvis i Indien är lite läskig?
Ett sätt att få trafiken att lugna ned sig vore kanske att förbjuda all bilsäkerhet och göra bilarna så dåliga så att en krock eller avkörning alltid medförde kroppsskador om bilen kördes fortare än trettio eller så.
i Italien är det nog mer parkeringskulturen som är lite galen. Där det inte var några förbud var kreativiteten stor med att parkera på alla ledder och upp på trottoarer för att få plats med så många bilar som möjligt. Där det var parkeringsförbud efterlevdes det, systemet var stenhårt parkerad bil där det var förbud hämtades snarast med lastbil och sen blev det till att lösa ut bilen för dyra pengar.
I rusningstid på kvällen förvandlades vad som annars såg ut att i bästa fall vara fyrfiligt med lätt het till 6-8 filer.
Detta var på 80-talet, det allmänna intrycket man fick vara att bilarna generellt var mindre män nyare än i Sverige.
Folkuppfostring och social ingenjörskonst är ju inte riktigt på modet längre, förutom då att göra oss miljömedvetna med sopsortering om än inte all sortering är försvarbar. Men vi har ju haft många exempel på framgångsrik sådan, som t.ex. barnaga, jämställdhet mm där samhället har varit drivande för att ändra attityderna. Jag har en känsla av att det är en kultur och attitydfråga det här med bilkörning och hur vi ska sammas på den gemensamma infrastrukturen för fordon. En konsekvent och långsiktig kampanj för att få till nya attityder skulle kunna lyckas.
Det kanske går att stapla italienska småbilar på varandra? En gång i tiden fanns små lustiga italienska trehjulingar som jag inte kommer ihåg vad de kallades, men de verkade behändiga för stadstrafik.
En lågkonjunktur kan vara bra för trafiksäkerheten också. Folk har inte råd att köra så mycket, och även den kommersiella trafiken minskar.
Ja, Björn... proportioner är bra att ha koll på. Du är ju ingen alkoholromantiker och vet liksom jag att alkoholen dräper betydligt fler svenskar än bilismen. Själv har jag inte ens körkort, stadsgrabb som jag är, och ser att privatbilismen medför flera problem än rena olyckor. Den påverkar växthuseffekten i fel riktning, den tömmer städerna på affärer och andra aktiviteter som hamnar i köplador som bara nås med bil. Dessutom är privatbilism rent resursslöseri. Om alla slantar som lades på asfalt och vägbetong och bilplåt, alla bensinpengar, lades på tåg och spårvagn i stället fick vi nog bättre städer att leva i. Jäklar... jag låter ju som en miljöpartist. Vilket jag inte är.
Du får väl trösta dig med att många miljöpartister numera inte heller är miljöpartister - annat än till namnet, i teorin.
Enligt min svåger som är spanjor kör ungefär 20.000 ihjäl sig varje år i Spanien, och det är ganska mycket för ett land som bara är fyra gånger så stort som Sverige. Förklaringen är alkoholkulturen - lite vin är inget som hindrar att man kör bil.
I gengäld har Norge alltid haft färre trafikdödade per 100.000 än Sverige, trots de smala och krokiga norska vägarna, konstaterade jag i statistiken som jag läste nån gång på 90-talet. Förklaringen torde vara de stentuffa fortkörningsböterna i Norge.
Eller också kanske att ända fram till nutiden har alla norska vägar varit lika dåliga. I Sverige har vi ju sån ryckighet - supersnabba vägar som plötsligt blir smala och krokiga utan att bilisterna hinner anpassa sig. Bättre enhetlig standard om än låg, än att bra och dåliga vägar växlar med varandra.
Ja, som Torberg nämnde så är alkoholen en första klassens dråpare också, och placerar sig en drinkare bakom en bilratt så blir det naturligtvis sju resor värre i olycksfallsstatistiken.
Dåliga vägar och dåliga bilar kan dock få folk att hålla sig lugnare. Vet de att bilen förmodligen ramlar i bitar om de kör fortare än trettio så kan det ha viss verkan.
På 50-talet hade vi mycket sämre bilar och vägar och jämfört med i dag oerhört högt antal trafikdödade, oavsett hur man räknar, per folkmängd eller bilar. 2009 var vi näst bäst i EU, bara Malta var bättre. Annars verkar det vara ett klart samband med BNP i EU, högre BNP färre trafikdöda, rika länder som vi, Holland, Tyskland England ligger i topp. Fattiga EU länder som Litauen, Rumänien och Polen ligger i botten med nästan 4 ggr så många dödade per 100 tusen.
Ärligt talat jag tror inte att resonemanget om dåliga bilar och dåliga vägar håller. Jag tror det är tvärtom. Skulle förmoda att större bilar som kan göras mer krocksäkra hjälper. Nivån på akutsjukvård torde även spela in.
Antalet dödade män överstiger antalet kvinnor med 2,8 ggr.
Det är klart att om medellivslängden ändå är rätt kort så kan man väl lika gärna köra ihjäl sig med en cigg i mungipan och några snapsar innanför västen. Skillnaden blir liksom inte så stor.
Vetskapen om arton timmars väntetid på akuten innan man ens får se en sköterska kanske skulle avskräcka någon?
Norskarna har förstås ännu bättre bilar än vi, eftersom de är rikare, medan de har dåliga vägar pga terrängförutsättningarna. Det tycks vara en oslagbar kombination.
Norskarna har förstås ännu bättre bilar än vi, eftersom de är rikare, medan de har dåliga vägar pga terrängförutsättningarna. Det tycks vara en oslagbar kombination.
Skicka en kommentar