söndag 8 februari 2009

Ny lördag i Uppsala - del 3 - diverse


När jag kom till Uppsala igår morse: snö, tomma cykelställ i långa rader.



Varje gång jag är i Uppsala skall jag till samma ställe, men jag går lite olika vägar för att titta på stan ur olika vinklar. I går passerades den här porten. Enligt en skylt var det "Vershuset" där man höll litterära salonger på 1800-talet. ("Vershus" - är det en ordlek som skall påminna om "värdshus" månne?) Bilden är tagen inifrån gården ut mot gatan, jag tyckte att den där halva överdelen till porten hade ett fint mönster.




Fullspikad anslagstavla.



"Klassisk fornkunskap" - det låter imponerande det!




I ett hörn hos uppsalaarkeologerna står denna lilla förtjusande grekinna (?) och skådar ut över korridoren.


Nu blir det inga mer uppsalabilder (förrän om en månad igen, antar jag)!

Inga kommentarer: