fredag 27 augusti 2010

Lite nytt om elektriska vägar

Det var ett tag sedan jag hade ämnet uppe på bloggen, men uppenbarligen ligger det och puttrar i bakgrunden. Här finns en färsk artikel (blada fram till sid. 19, därifrån kommer bilden, artiklarna fortsätter på sid. 20-21)): Det är klart att om transportbranschen, och då närmast åkarna, tror att det ligger pengar i det här kan det bli ett visst tryck. Sedan kan ju andra intressen komma in och försöka hålla emot respektive trycka på. Hur blir det med ekonomin på Botniabanan exempelvis om man samtidigt kommer att kunna köra elektrifierade lastbilar på E4:an från södra Sverige upp till Haparanda?

Det finns en massa argument för och emot, och kalkyler som kan visa sig stämma eller vara ren luft, men det verkar ändå som det här projektet i sig inte är gripet ur luften.

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Men om bara Vattenfall och de andra elproducenterna sköter sig kan de göra elen så ofantligt dyr att det inte lönar sig med eldriven vägtrafik. Det ska de nog klara av tänker jag.

Det är ju alltid mer lockande att tjäna lika mycket eller mer pengar på att göra mindre. Ska sådana där ledningar byggas ut måste man ju satsa, anställa folk, eller i varje fall underleverantörer av olika slag etc, och det är ju besvärligt ju. Bättre att göra alla sådana tänkta system totalt olönsamma redan innan de ens är påtänkta.

Björn Nilsson sa...

Å andra sidan närmar sig peak oil som kommer att jaga upp priset på den diesel som nu driver bilarna. Och det finns väl inget som förbjuder transportnäringen att börja producera sin egen el? Alternativet skulle ju vara att priset på alla sorters energi på grund av resursbrist respektive monopolpriser åkte upp så högt att transportnäringen lamslogs.

Kerstin sa...

Björn Nilsson
De flesta företagare är ju inte intresserade av långsiktiga satsningar så det tror jag inte kommer att hända.
Däremot kan jag tänka mig en annan utveckling, staten fixar saken, och förklarar att eftersom dessa system är nödvändiga och dyra måste vi skära bort det mesta av vård, skola, omsorg och pensioner, annars har vi inte råd och har vi inget transportsystem då förlorar vi vår "välfärd".
- Ja eller något sådant.

Björn Nilsson sa...

Eftersom det rör sig om stora investeringar antar jag att det inte går att undvika att staten kommer med någonstans. Ur nationalekonommisk synpunkt vore det ju bra med ett system för energiförsörjning som bygger på inhemsk el i stället för importerad diesel dessutom. Men just för att det verkar bra kan man befara att det nuvarande politiska etablissemanget (= alla riksdagspartierna) sabbar idén eftersom de saknar en genomtänkt industripolitik och inte har en susning om vad som bör göras.

Kerstin sa...

Säkert så det går i verkligheten :-(