fredag 5 juni 2009

Abiskoögat

En häftig bild från Torneträsk, med Lapporten i bakgrunden. Jag hoppas kunna komma med egna bilder därifrån om en vecka eller så


Abiskoögat - med fokus på klimat - det är en nätsida som naturligtvis är intressant för alla som gillar att ströva omkring i närheten av Torneträsk, känna den friska fjällvinden och höra blåhakar sjunga i björktopparna men också få lite handfast naturvetenskaplig information. (Det kändes nästan som kyliga fjällvindar i Stockholm idag förresten, var tog sommaren vägen?)

Som alla abiskofarare vet har det bedrivits naturvetenskaplig forskning länge i den här trakten. Forskarna kom ungefär samtidigt som järnvägen mot Narvik blev klar vid förra sekelskiftet. Att klimatförändringarna har kommit upp på dagordningen de senaste åren har inte gjort Abisko mindre aktuellt, det är forskare från många håll som vill komma dit. Ibland har jag pratat med vetenskapare som knåpat med projekt i närheten av den naturvetenskapliga stationen - många verkar tycka det är kul att tala om vad de håller på med. Och på många platser finns mystiska lådor utställda i terrängen för att mäta ultraviolett strålning, markozon och annat som jag inte är så insatt i. Abiskoögat ger mer information.

Eftersom jag ofta tittar på fåglar är det intressant att notera fågellivets utveckling. Det finns uppgifter för när en del flyttfåglar kommer till Abisko. Jag nämnde blåhaken, och den verkar dyka upp ungefär samma tid varje år enligt detta diagram. Hoppas de inte hunnit sjunga färdigt innan jag kommer dit igen. Det är härligt med blåhakesång, Linné gav fågeln det vetenskapliga namnet Luscinia svecica - den svenska näktergalen. Den låter faktiskt bättre än vanliga näktergalar tycker jag.





Gräsänderna kommer tidigare numera, men det betyder väl helt enkelt att de är mer beroende av öppet vatten än blåhakarna. Stigande temperatur och tidigare islossning gör att änderna kan komma tidigare. Och det leder oss in på klimatet.

Sista diagrammet täcker medeltemperaturens utveckling sedan början av 1900-talet. I allmänhet har den läget under noll, men från slutet av 1990-talet kommer en period där medeltemperaturen ligger över noll hela tiden. Det påverkar områdena med permafrost naturligtvis. Studier av vad som händer med tundran pågår i Abisko. Med tanke på utsläpp av metangas från tinande marker är det viktiga studier.



Här är adressen till Naturum i Abisko också, när jag ändå är i farten.



Från Konfliktportalen.se: Anders_S skriver Nazifiaskot, jesper skriver Dom vi inte skickar till bryssel…, Björn Nilsson skriver Det var droppen! - Jag röstar inte!, clausewitz skriver Reaktionens wacky kandidater, Bo Myre skriver Har ni fest, eller?, martin skriver Kan arbetarrörelsen erövra EU?

3 kommentarer:

Knapsu sa...

Kanske vi råkar vara i Gällivare samtidigt?

Björn Nilsson sa...

Man har ju svårt att lita på tågen numera (det var elände när jag åkte förra och förrförra året med urspårningar och bränder) men håller man vad tidtabellen lovar så passerar jag Gällivare den 12 juni uppåt och den 20 juni nedåt.

Anonym sa...

Fantastiskt vacker och fin bild!