måndag 15 juni 2009

Sveriges minsta träd


Salix reticulata, även känt som nätvide - jo, om jag är rätt underrättad så är denna lilla videart vårt minsta träd. En naturens egen bonzai kanske man kan säga. Enligt floran jag tittar i är nätvidet 5-15 cm högt. Det här exemplaret som jag fotograferade på en klipphylla vid Abiskojokken är nog inte ens fem centimeter högt. Namnet har växten fått av det nätformade mönstret på bladen.

Det har regnat lite på förmiddagen i abiskoområdet och det är molnigt och blåsigt. Men just här är det inget busväder i alla fall. Abisko ligger i regnskugga, skyddat för lågtrycken från Atlanten av höga berg. Busvädren och de stora nederbördsmängderna hamnar på andra ställen, som i Riksgränsen och i Vadvetjåkka nationalpark nordväst om Torne träsk. Fast det känns inte riktigt som arktisk sommar ändå - när sommaren verkligen smäller till kan det bli rena mördarvärmen häruppe!

När jag klistrar in länkarna från Konfliktportalen nedan ser jag att Lagenafolket har skärpt kampen. Det är bra det!

Från Konfliktportalen.se: clausewitz skriver Vild strejk!, tusenpekpinnar skriver Solidaritet med arbetarna på Lagena!, Anders_S skriver Antalet aborter inget problem, kimmuller skriver Vild strejk kan torrlägga Stockholm, andread0ria skriver Stöd Lagenaarbetarna!, jesper skriver Den vilda strejken har börjat!

Inga kommentarer: