onsdag 17 juni 2009

Konflikt pågår ...väl?

Bild från Lagerarbetarnas blogg. Poliser vid en arbetskonflikt, vill vi se det i Sverige?


Jag har ännu mindre kontakt med media än vanligt, men nyss kollade jag Aftonbladets och DN:s nätsidor för att se vad de hade att skriva om Lagena-konflikten. Så pass har jag i alla fall uppfattat att det verkar ha blivit en otrevlig skärpning, med strejkbryteri och poliser. Men om jag nu inte missat något så skriver de här blaskorna ingenting! Är det bloggarna man måste vända sig till för att få reda på vad som händer? I så fall närmar vi oss ju den iranska situation som media härhemma klagar på. Makten censurerar bort vad som händer och alternativa kanaler för information (eller desinformation) skapas.

Och vad gör bonus-Wanja och hennes kompisar vid Norra Bantorget? Håller de på att packa in sig i ett pendeltåg för att åka ut till Jordbro och lyfta bort kravallstaket och strejkbrytare? Jag kollade för säkerhets skull LO:s hemsida - och där var det inget, vilket man knappast skulle ha väntat sig heller. Vem bryr sig om några sketna små lagerarbetare när man måste fylla en hel sida med försvar för pensioner, bonusar, semesteranläggningar och annat? Det gäller att prioritera!

Några av länkarna nedan leder till vad jag hoppas är information. Sedan kan man hoppa in på Konfliktportalen och kolla i vänsterspalten på lista med inlägg om konflikten. Och så finns ju lagerarbetarnas egen blogg!


Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Svininfluensa – en fara eller bara business?, aik-micke skriver Snuten visar färg i Lagenakonflikten, Anders_S skriver Vilka ligger bakom Koenigseggaffären?, andread0ria skriver Lagena dag tre: Landsomfattande aktionsdag, clausewitz skriver Strejkens tredje dag, jesper skriver Trafficing och polis – arbetsgivarens nya stridsåtgärd

Inga kommentarer: