måndag 1 juni 2009

En intressant blogg idag igen

Igår klagade jag över alla bra och/eller intressanta bloggar som stör utsikten. Här är en till när jag ändå är på gång, och denna gång är bloggaren en person som jag faktiskt träffat några gånger i levande livet. Han heter Andrés Brink och är doktorand i historia på Södertörns högskola. Bloggen heter 3000 tecken. En samtidshistorisk stilövning, och verkar inte uppdateras så rasande ofta som vissa andra bloggar.

Notera det där med samtidshistoria. Det är en specialavdelning av historia som bedrivs på Södertörn och som kanske inte finns på så många andra håll. Undrar om man har något som kallas nutidshistoria i Örebro? - Hur som helst, gränsen för samtidshistoria som ämne går ungefär så långt tillbaka i tiden som det finns folk kvar i livet som minns hur det var då. Med andra ord bör gränsen gå omkring 1920 nu. Jag läste samtidshistoria på Södertörn och skrev magisteruppsats i det ämnet (och i nationalekonomi och "vanlig" historia också när jag ändå var i farten).

Jag har för mig att Andrés pratade "sydsvenskt" och det han skriver om ibland på bloggen är bland annat en sorts vänster som känns ganska främmande för mig som uppsvensk: Husockupanter, stadsguerillor, revolutionära celler och liknande inslag som luktar mer av Köpenhamn och Kontinenten för mig. Men det är bra att få historiska perspektiv på sådana rörelser, liksom på de värsta gatukravallerna i Lund. Det får man ju aldrig i rännstensmedia. Och som källkritiskt skolad historiker kan Andrés sätta fingret på märkliga tabbar som andra forskare gör (om "forskare är rätt term i det här fallet).

Men här är en reflexion över "bosättardemokratier" som kan rekommenderas särskilt för israelvänner, om jag bara skall framhålla en av bloggposterna.

Hoppas Andrés noterade den fälla i hans forskningsuppslag som jag varnade honom för i samband med ett diskussionsseminarium i samband med hans forskning förresten.


Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Zlatan Ibrahimovic världens bästa forward?, Anders_S skriver Självklart ska staten inte utbilda imamer, salkavalka skriver RAPPORT FRÅN VÅLD OCH STOLTHET, Björn Nilsson skriver Det tjatas om euron igen, autonomak skriver Refused party program!

Inga kommentarer: