torsdag 19 juli 2007

En del riktiga besökare också

Det där med hur många gäster man har på bloggen, och hur mycket "kvalitet" det är i besöken, är väl en fråga om definitioner. Men enligt en av de räknare som jag har på den här bloggen har 2000 personer med lite råge varit inne. Det hade jag knappast räknat med vid starten i vintras.

Många, särskilt i början var, sådana som sekundsnabbt svischade förbi, förmodligen därför att något ord jag skrivit snappats upp en en sökmotor, och där de raskt fann att det jag skrev var ointressant för dem. Kanske till och med obegripligt. Världens kunskaper i svenska är ju skamligt dålig. I räknaren Statcounter kan man bland annat se varifrån besökarna kommer, och jag tror inte att folk i Tokyo, San Francisco, Djakarta eller Sao Paolo har haft så mycket utbyte av mina funderingar. Men i något fall verkade någon i Hultsfreds kommun gå via en server på Kanarieöarna, så man kanske inte alltid vet vad som är sanning i den här världen av skumma IP-adresser?

På senare tiden har antalet "kvalitetsbesökare" ökat kan jag se, folk som har varit inne och kollat flera minuter och vid flera tillfällen ibland. "Blixtbesöken" ligger på omkring 50% nu, och andra halvan är inne längre tid.

Min poesiblogg kom i drift senare men har haft den märkliga förmågan att hela tiden ligga på tiondelen av den här bloggen. Här drygt 2000, 200 för poesin. Min blogg för recensioner har en annan sorts räknare, men där verkar antalet besökare ligga på cirka 100 hittills. Särskilt det jag skrev om Tomas Tranströmer verkar ha intresse för många.

Till alla ni "riktiga" gäster vill jag säga "hej och tack för besöket, hoppas det inte var alltför plågsamt"! Det kanske till och med gav någon tanke att grunna vidare på. Jag behöver ju inte ha rätt i allt, men skapar jag en impuls till vidare tänkande är alltid något vunnet.

Samtidigt funderar jag alltid självkritiskt varför jag skall hålla på och skriva när så många andra gör det bättre? I själva verket finns det så många bra bloggar att jag egentligen skulle kunna sitta och läsa dem dagarna i ände och strunta i mina egna försök. Mitt försvar kan vara att jag åtminstone har ett eget sätt att skriva och illustrera vad jag skriver, och därmed kan hävda lite originalitet. Så den här butiken får väl leva ett tag till. Men jag kan inte låta bli att göra lite reklam för en annan blogg, Approximation. Den skrivs av en arkitektkille i Göteborg, och jag gillar hans fina teckningar och artiklar om såväl vetenskap som politik. Titta gärna på alltihop, men särskilt skulle jag vilja rekommendera texten Det bräckliga. Det är ren och skär humanism!

PS. Just nu anger Statcounter "ställningen" mellan mina bloggar till 2011 - 200. Återigen: Tack och hej. DS

Inga kommentarer: