onsdag 4 juli 2007

Kionga - vart tog det vägen?



















När jag var liten och läste frimärkskataloger lärde jag mig en del om världen, geografi, politik, kultur, ekonomi, natur etc. Trevligt, och lättsammare än folkskolans lektioner.

Inget frimärksland var för stort eller litet att strunta i, och tillfälliga små områden var särskilt roliga. Ta Kionga exempelvis. Det var ett litet område i Tyska Ostafrika (nuvarande Tanzania) strax söder om Rovumafloden. Anledningen till att det kom ett frimärke från "Kionga" är att området var det enda som Portugal fick som tack för deltagandet i Första världskriget. Nästan ingenting, alltså. Det rör sig om en enda frimärksserie av äldre portugisiska frimärken med påtrycket "Kionga", utgiven 1916.

Jag har sökt lite på nätet och hittat följande notis från:

Deutsches Kolonial-Lexikon (1920), Band II, S. 303

Kionga, Ort an der K.bucht in Deutsch-Ostafrika, die zwischen der Mündung des Rowuma und der portugiesisch-deutschen Grenze am Kap Delgado liegt. K. hat wenig Dampfer- und einigen Dhauverkehr.
Men 1920 hade Tyskland förlorat sina tropiska kolonier. England och Frankrike tog det mesta, Portugal fick den här lilla landplätten. Undrar om lokalbefolkningens synpunkter på det här någonsin beaktades. Man kan väl tvivla på det.

Jag använde en söktjänst men hittade inte Kionga på dagens kartor. Men problemet löstes i alla fall, stället heter numera Quionga. Har ringat in det på kartan ovan. Det "stora blå" på kartan är Indiska oceanen, det "lilla blå" är gränsfloden mellan Mozambique och Tanzania. Tittade i portugisiska Wikipedia. Förstår inte mycket, men det verkar vara namnet inte bara på en bosättning utan också en ö. Till slut fann jag en bild på det berömda (?) frimärket också. Det är lite svårt att se, men nedtill finns ett rött påtryck som talar om att märket gällde för Kionga.



Inga kommentarer: