onsdag 11 juli 2007

Den nya Slussen - hur kommer den att se ut?

Slussens ombyggnad är intressant för många, av olika skäl. Den nuvarande konstruktionen befinner sig i sönderfall, miljön är sliten och otrevlig, det behövs skapas mer utrymme för vattenflödet ut från Mälaren - det går säkert att hitta på fler problem.

Stockholms stads hemsida kan man se den nuvarande Slussen samt ett par arkitektförslag i form av rörliga bilder. Det är intressant, men ändå oklart hur det kommer att se ut. De små filmsnuttarna av arkitektmodellerna har nämligen ett helikopterperspektiv, och det är ju knappast på det sättet vi i fotfolket ser Stockholm och Slussen. Jag vet hur det ser ut idag när jag fotgängar mig från Söder Mälarstrand över till Skeppsbron, hur vyn ut mot Saltsjön ter sig från Västerbron eller Rålambshovsparken, om jag står uppe på Katarinahissen, etc. Men jag har svårt att få en uppfattning om hur det fungerar med de nya förslagen. Vill man titta på modellerna i verkligheten finns de på Tekniska Nämndhuset, Fleminggatan 4. För övrigt tillsammans med en del andra intressanta modeller, vilket jag noterade när jag var där i eftermiddags.

Har vi inte redan kommit så långt i tekniken att det skulle vara möjligt att förvandla förslagen till en datavärld, en virtuell värld, där man kan "vandra" omkring med en cyberhjälm på skallen och se hur det ser ut från gatunivå (utan att i verkligheten ta ett enda steg)? Tekniken tror jag redan finns, vi behöver inte vänta på kvantdatorn som jag skrev om nyligen.

I och för sig kan man om nybyggnadsplanerna säga att "det kan nog inte blir värre än vad det är nu", men alla gamla luttrade rävar vet att det kan bli värre. Här kommer ett antal miljarder läggas upp på ett bygge som skall stå fram till slutet av århundradet åtminstone, så eftertanke krävs.

Inga kommentarer: