måndag 23 juli 2007

På fotosafari i närområdet

Man behöver inte gå långt för att hitta intressanta, för att inte säga tankeväckande motiv i närmiljön. Som det här skyltfönstret på en tatuerarverkstad på Hornsgatan. Smart affärsidé får man väl säga: först går töntarna och drar på sig fula tatueringar och betalar för eländet, och sedan betalar de en gång till för att bli av med smörjan. Jo, jag vet att det finns folk som tycker att det här är konst, och jag har sett foton av gubbar från bortre Söderhavet som är så tatuerade att det ser ut som de bär kostym trots att de är spritt språngande nakna - men jag tycker lik förb. att det är fult och onödigt! "Oönskade tatueringar", va!


Så går man i fem minuter eller så, ner till Bergsunds strand, och hittar den här minnesskylten i en port. Undrar om jag någonsin såg Nelly Sachs i kvarteren vid Hornstull? Jag har i alla fall hennes samlade dikter i bokhyllan. En röst ur det centraleuropeiska eländet.


Nere på Reimersholme, nära bron, blommar blomvassen. Fast den ser nästan ut att vara på väg att blomma färdigt. Och regnet hänger i luften och det är lika bra att gå hem och avsluta dagens fotosafari. (Och med risk att bli tjatig: klicka på bilderna så blir de större och mycket bättre!)


Inga kommentarer: