tisdag 30 oktober 2012

Pensionsfunderingar

Det där med pensioner kan vara ett hett diskussionsämne. Här är två motsatta ståndpunkter:


  • Du måste spara som en galning när du är ung så att det finns några pensionspengar när du blir gammal.
  • Eftersom pensionerna betalas ur vad samhället producerar när du blir pensionär så kan du inte inte kräva mer än så (högst) oavsett hur mycket du sparat tidigare.


Slutsatsen av det här kan ju bli att det är meningslöst, och faktiskt på gränsen till bedrägligt, att tubba ungt folk att pensionsspara i kanske fyrtio år. De pengar som du inte använde själv utan satte in på pensionskonton riskerar att försvinna helt enkelt. Risken är stor att de försvinner i spekulationskapitalets stora svarta hål och därmed bidrar till att underminera den produktion, forskning och utveckling som skulle kunna betala framtidens pensioner.

Det är bra om generationerna håller sams


Det finns några andra underligheter som man stöter på ibland, och som verkar bygga på följande resonemang: det finns två grupper (generationer brukar man tala om), nämligen arbetande och pensionärer. Den arbetande generationen börjar från noll och bygger upp någonting, och ur detta någonting betalas även pensionerna. Och det skall pensionärerna vara förbannat tacksamma för, och inte gnälla.

Jag tror att det ser ut så här:

Det finns årsklasser som vi alla glider in och ut från. Från noll och en massa år framåt. En lång och tidig period är barn- och ungdomen, när vi inte producerar så mycket utan mest konsumerar. Dessutom på andras bekostnad. Numera är ju den perioden rätt lång eftersom de flesta tröskar genom en lång rad av skolår. Tiden från noll till säg arton är några år längre än vad man kan förvänta sig att leva om man går i pension vid sextiofem. Och då kan vi ändra på resonemanget och förslagsvis hävda att när dessa barn och ungdomar förhoppningsvis växt upp och gör något arbete och betalar till pensionärerna så betalar de tillbaka vad de tidigare fått. Jag misstänker att en del bortskämda ungdj-r inte fattar detta, men moraliskt låter det rimligt.

Låt oss nu titta på de som arbetar och inte är pensionerade. Har de börjat från noll? Eller är det i själva verket så att de kliver in i en befintlig produktionsapparat som byggts upp under lång tid, och sedan bara knåpar vidare med den? - Stora delar av kunskaperna och de materiella tillgångarna idag har skapats av de nu arbetandes föräldrar, av deras föräldrar, och så vidare. Även här kan vi tala om att betala tillbaka med tacksamhet för vad våra föregångare gjort.

Och till slut: med en vid definition av arbete, som inte bara innehåller lönearbete utan alla möjliga nyttiga saker som folk gör, så borde en stor del av pensionärerna också ses som arbetande. De jobbar i föreningar och klubbar, går kurser, umgås, passar barnbarn, pysslar i koloniträdgården etc etc.

Det behövs ett vettigt system för arbete och pension där man slipper de konstigheter som råder nu, och som inte bygger på ett industrisamhälle som fanns för femtio år sedan.

10 kommentarer:

martin sa...

Jag kommer ihåg när jag slutade tro på pensionen, när jag insåg att vad jag än gör finns det ingen relation mellan mina beslut och utfallet. Det fanns ingen kausalitet mellan mina val och en vettig pension, det var annan kausalitet som var överordnad för resultatet.

Därför har jag två planer, fixa systemet. Plan B lev på ränta.

Morsan är volontär på fritids i Göteborgs mindre bemedlade statsdelar.

Björn Nilsson sa...

Skulle tro att de sista åren att få hygglig utdelning på sina privata pensionsförsäkringar är ungefär nu. Däremot verkar det meningslöst att börja spara för en eventuell utdelning säg omkring år 2050. Vem phan kan tala om hur ekonomin ser ut då?

Björn Nilsson sa...

PS. Ränta är väl svårt att leva på om man inte har ett saftigt kapital som förräntas.

Volontär - just vad jag menade med arbeten som äldre gör, men som inte räknas eftersom de inte avlönas. Trots att de är samhällsnyttiga. DS

martin sa...

Tänk dig pensioner med en handelsbaserad ekonomisk teori som styr allt. Där pensionerna sparats ihop av folk.

En stor massa blir pensionärer och det blir fler och fler konsumenter och färre och färre producenter. Handeln gnuggar händerna och skrattar hela vägen till banken. Den ekonomiska teori som inte erkänner konflikten mellan handel och produktion är dömd att skapa enorma kriser.

Björn Nilsson sa...

Men produktiviteten då? Jag visade vid något tillfälle att produktiviteten ökat omkring 10 gånger i Sverige sedan början av 50-talet. Det påverkar ju starkt hur mycket som finns att fördela, särskilt med tanke på att befolkningen inte ökat med mer än cirka 1,3 gånger under samma tid.

martin sa...

Men handel och spekulation vill helst styra upp brist om det går. Göra pengar av pengar, det är en aktivitet som går ut på att styra upp brist i princip, trim the fat!

Donkeyman sa...

Du sätter fingret på något som jag har påpekat för min omgivning redan för 25 år sedan. Jag är nämligen så gammal att jag borde gå i pension. Men jag ger faaan. Det verkar så tråkigt.

Det jag alltid sagt är: Man kan aldrig veta vad det finns för ekonomi i samhället om 40 år. Och som exempel använde jag hur pensionsförsäljare reste runt på industrierna och sålde pensioner under 1930- och 40-talen. Med löfte av typen: "Om du sparar en krona i månaden (av en lön på 130 spänn) så kommer du att få en pension på 70 kronor i månaden när du blir gammal)".

Och de höll sina löften - de här människorna fick 70 spänn i månaden i pension, problemet var bara att en månadslön då var ett par tusingar.

Det är precis vad de som har betalat i 40 år för sina pensionsförsäkringar kommer att upptäcka. Det är nämligen omöjligt att veta hur samhället ser ut i framtiden.

Den enda pensionsförsäkring som faktiskt är säker är att själv köpa sådana ting som garanterat är säljbara den dagen man behöver stålar. Och då snackar vi om guld, konst, fastigheter och liknande.

Björn Nilsson sa...

Det är aldrig för sent att gå i pension!

Jag håller med om att handfasta tillgångar är bättre, fast guld och konst tvivlar jag på. Svårt att tälja av lite guld från en guldtacka och betala i butiken med det! Men eget tak över huvudet kan vara bra, samt ett rejält lager konserver i källaren!

martin sa...

Tja, vad man än sparar i så bör det vara något fysiskt. Man skall ha guldet eller konserven i näven. Inte spara i guldkvitton som några gynnare kör fractional reserve banking på.

Jan Wiklund sa...

Jag var på ett föredrag arrangerat av Gemensam Välfärd där den f.d. generaldirektören för Riksförsäkringsverket K G Scherman gjorde avbön för sin medverkan till det nya pensionssystemet. Han använde sin tid helt till att åka runt och tala om för folk vilken svindel de hade blivit utsatta för.

Antagligen är enda lösningen att när man inte längre kan arbeta gör man ett bankrån. Går det bra är man försörjd, går det dåligt är man också försörjd.