onsdag 29 augusti 2007

Virtuell och verklig verklighet

I Dagens Nyheter idag (en essä i kulturdelen som inte verkar finnas på nätet i skrivande stund) spekulerar en professor och en doktorand över den ökande svårigheten att finna gränsen mellan det verkliga livet och livet i dataspelet. Men är det så svårt egentligen? Även om en person flyr in i dataspelets virtuella värld så till den grad att han/hon inbillar sig verkligen vara där borde man kunna ta bort villfarelsen genom att exempelvis stänga av lufttillförseln - man kan inte andas virtuell luft. Och eftersom man inte kan pinka i en virtuell toalett får man förmoda att även detta är ett förhållande som ibland väcker den virtuelle resenären ur hans/hennes dröm. (Och det låter humanare än ett rejält struptag, för övrigt.)

Jag gick här på morgonen och funderade lite mer på det här med experiment i spelsituationer, virtuella världar, och möjligheter till upplevelser avskiljda från den egna kroppen - saker som jag skrivit om tidigare vid några tillfällen. Tänk om man kunde konstruera den virtuella världen "Checkpoint". Där åläggs proisraeliska personer att sitta med en cyberhjälm på skallen i en stekhet plåtlåda ett antal timmar och uppleva hur det är att vara palestinier och vänta på att (eventuellt) tillåtas passera en israelisk vägspärr.

Eller den virtuella "Burnout-världen" som är uppbyggd så som en rejält utbränd människa uppfattar sin verkliga värld. Kunde vara nyttig för folkhälsoministrar exempelvis, och ger kanske besked om man kan sova bort "en släng av utbrändhet" eller ej. Om inget annat hjälper får man konstruera super-cyber-världen "Doom for Dummies" och skicka in alla personer med dålig social empati där - och så råkar hela hårddisken bli raderad… !

Andra saker som kunde vara kul att testa experimentellt i en virtuell värld är vad som händer om alla brott upptäcks och bestraffas, respektive om alla brott ignoreras och därmed inga straff utmäts. Teoretiskt borde brottsfrekvensen i ena fallet vara nära noll och i det andra nära hundra (om vi har skalan noll till hundra). Men stämmer teorin med den (virtuella) verkligheten?

Inga kommentarer: