torsdag 23 augusti 2007

Virtuella samhällslabb igen

I det här inlägget, och det här, skrev jag för ett tag sedan om möjligheter att använda datakraft för att på förhand eventuellt kunna lista ut en del om hur framtidens samhälle kan se ut. Med andra ord att "realisera framtiden i mjukvaran", att bygga virtuella labb där man kan försöka lista ut hur olika saker kan tänkas fungera. I stället för att göra grundforskning med levande människor kan man plåga eller välsigna datorns ettor och nollor.

Jag vet inte hur sådana här saker fungerar (håller på att snickra ihop en hemsida, och där går väl gränsen för min kompetens i programmering) men jag hade mina aningar om att det kunde finnas samhällsspel redan, även om de inte var så högt utvecklade. Och av en slump råkade jag få syn på en post i Fredrich Legnemarks blogg som fångade mitt intresse. Vi hade en i mitt tycke intressant nätkonversation över ämnet också.

Redan idag går det att köra i och för sig rätt grova spel som ändå ger intressanta resultat - vad har vi då för möjligheter om säg fem år? (Låter jag tjatig när jag drar det här gång efter gång?)

Inga kommentarer: