tisdag 24 mars 2009

Och nu igen ....

Bonusar? Ojojoj, jättepengar till jätterika, men vi visste ingenting ... suck. Så var det samma gamla visa igen. Nu står LO:s ordförande där och är lika bortgjord som en rejäl karl i samma situation. Det är lättare att räkna arvoden än att läsa igenom besluten som tas på styrelsen verkar det, eller (om man nu inte förstår vissa finesser) fråga kunniga personer vad vissa saker betyder. För vi vet ju numera att det exploderar skandaler med bonusar, pensioner och annat då och då. Men det "glömmer" man gång efter gång. Och så händer det igen!

Katastrof för oppositionen skriver Jinge. Det är klart man kan kalla det katastrof. Man kan också säga: "Vad var det jag sa!" Jag gör det.

Det hade räckt om det varit katastrof för S+MP. Vänsterpartiet fick ju ett erbjudande från Sahlin om att stå åt sidan men måste nödvändigtvis hänga sig om halsen på socialdemokraternas höger. Nu står V i en smet där man inte hade behövt vara. V står där och V står inte för vänster! V som i vansinne kanske. För även om man kan misstänka att det finns korruption även inom V torde den vara sju gånger sju resor värre hos socialdemokraterna och det bör Ohly & Co veta om.

Jag vände ryggen åt V för att partiet inte hade vett att ta Sahlins stängda dörr som en enorm möjlighet att göra något själv och samtidigt tvinga vänstern hos socialdemokraterna att ta eget ansvar. Nu händer den här "katastrofen" som bara är en av flera komponenter i oppositionens fiasko inför väljarna, och jag känner mig inte mindre övertygad om att det är meningslöst att stödja V:s ledning. "Vad var det jag sa!"

Oppositionen är ingen opposition, det är en geleklump med usla ledare. Det finns duktiga medlemmar som kämpar hårt och engagerat, men de blir bortgjorda av ledare som de borde ha haft vett att fösa åt sidan. Och därför kan det gå åt helsicke för hela gänget. Jag sörjer inte för dem, men det är tråkigt för alla människor som behöver en bättre politik.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag inte missminner mig så var det här med LO:s medverkan i utdelande av gigantiska bonusar uppe på tapeten för något (eller några år sedan) i något TV-program, ev. Uppdrag granskning. Så det här är väl inget nytt.

Och visst är det chockerande. Jag blev förb. redan den gången. Socialdemokraternas svek börjar bli så många och så ofantliga att det är dags att börja om från början, med vad som hände under 1880-talet, ett nytt socialdemokratiskt parti, nya fackföreningar och en ny kooperativ rörelse. Men vadå, svenskarna vill inte engagera sig, bara ha. Ansvaret för att S och LO kan bete sig hur man vill och som man faktiskt gör, ligger ju hos oss, att vi låter dem hållas, att vi låter oss luras av både dem, av alliansen och av media och inte ids ta reda på vad som händer och varför.

mishka sa...

Lundy-Wedin försöker mitt i alltihop spela dum och skylla ifrån sig. Patetiskt att hon lägger större vikt vid att rädda sitt skinn än att ta ansvar för sina huvudlösa handlingar. Men problemet går naturligtvis djupare än Lundy-Wedins kapitalistiska klavertramp.

Björn Nilsson sa...

Problemet är att hela fackföreningsrörelsen och arbetarrörelsens - eller om vi skall kalla det den före detta arbetarrörelsens - partier har korrumperats. Utan starka reaktioner underifrån och utbyte av usla ledare blir det ingen ordning. Men "starka reaktioner" måste betyda mer än ilskna protestuttalanden som bossarna stoppar i papperskorgen. Men slapphet och mutmentalitet finns ju ända ner på klubbnivån så det är svårt att se hur förändringen skall ske i en del av förbunden.