torsdag 1 november 2007

Vad ska en människa vara?


Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, skriver en dyster betraktelse i Aftonbladet idag.

Han skriver bland annat:

En fortsatt teknisk och naturvetenskaplig utveckling kommer förr eller senare att resultera i fullständigt genomgripande förändringar av människans villkor. Datorutvecklingen kommer att bli självgenererande den dag datorerna börjar förbättra sig själva. Kanske blir de smartare än oss och tar över, eller så smälter biologin samman med tekniken och gränsen mellan människa och maskin suddas ut. Med en fortsatt teknikutveckling är detta oundvikligt – och tidsperspektivet kan vara kort.


...


Kanske är det näst intill omöjligt att ta sig igenom flaskhalsen till framtiden, och kanske är detta det vanliga ödet för civilisationer lik vår på andra planeter i andra solsystem. Kan detta vara skälet till att vi hittills inte sett några spår av andra därute?


Och avslutar med detta:

Samtidigt som vi tar itu med alla de hot som hänger över världen i vår tid, måste vi våga inleda en diskussion om vad vi vill om vi faktiskt överlever. Hur ser en värld ut där tekniken och naturvetenskapen avlägsnat alla begränsningar? Är evigt liv och obegränsad intelligens ett hot eller löfte? Vad ska en människa vara? Jag kan inte tänka mig svårare frågor, men det börjar bli dags att besvara dem

Det sista antyder att situationen kanske inte är helt hopplös. Vi kan påverka framtiden. I själva verket är det så att framtiden är lättare att påverka än det förflutna, för vad det gäller det förflutna så är det så att "lagt kort ligger". Men talar vi om framtida händelser finns det kanske bara en kortlek att ta till, men vi kan blanda korten i leken på olika sätt i alla fall. Själv tycker jag att slaget inte bör betraktas som förlorat förrän det verkligen är förlorat - och där är vi inte ännu.

2 kommentarer:

kåjl sa...

Människorna på jorden saknar and-
lighet,dom har varken kontroll över
sina tankar eller sin kropp om det
vore så,skulle jorden se annorlunda
ut.Vad skall man med en massa prylar till det ger ingen lycka,välj det som är beständigt,
känn dig själv,då kommer människan
att älska sig själv och natur,djur
och insekter och ens framtid är säkrad.KÄN DIG SJÄLV. Det är första steget,Sluta jaga efter lyckan den finns inom dig!.Vi har
allt som vi behöver om vi söker inom oss själva.

Björn Nilsson sa...

Jag sympatiserar med dina tankegångar. Anspråkslöshet är en trevlig egenskap. Det går att få glädje i livet bara genom att titta på fåglarna som håller till här i närheten exempelvis. Det är ett gratisnöje dessutom.

Dock vågar jag mig på att polemisera genom att hävda att vissa materiella tillgångar nog behövs för att vi skall kunna leva anständigt. Och förutom att känna mig själv kan det vara bra om jag har en hygglig förståelse av människorna omkring mig - även de som inte har samma preferenser som jag själv på livet! (SUV-ägare och folk som flyger vet jag dock inte om jag vill förstå!)