torsdag 8 november 2007

Arga unga flickor ... en kanske?

Jag skrev i föregående inlägg om frånvaron av flickor som angripare under dessa skolskjutningar runt om i världen. Det håller nog idag också, om ingen kan påvisa något annat.

Men så drog jag mig till minnes ett tänkbart undantag, förmedlat via musikens värld. I slutet av 70-talet hade engelsmännen Boomtown Rats en hit som hette I don't like Mondays. Gruppen är borta men dess frontman Bob Geldoff lever kvar som välgörenhetsgubbe. Och sviker inte minnet totalt så är bakgrunden till den låten en flicka som sköt ner andra på en skola någonstans i USA. - Och det skulle i så fall vara "undantaget som bekräftar regeln". Eller om man säger så här: hittills är den statistiska sannolikheten att förövaren vid brott av den här typen är av kvinnokön väldigt liten. Och det kan man vara tacksam för, och hoppas att det fortsätter så.

Låt nu inte bara skolskjutningarna resultera i hetsjakt på ungdomar som verkar "lite udda" på det ena eller andra sättet. Ingen startar skolan med förutsättningen att en dag komma dit med laddade vapen för att göra upp. Idag skriker reklamen ut "var dig själv, var individuell". Lätt cynisk och misstrogen som jag är misstänker jag att i den mån det kommer ett barn med egna, originella och framåtblickande idéer till skolan kommer det att bli så söndermobbat av det hårt strömlinjeformade gänget av" individualister" att det får ägna resten av livet åt att mentalt försöka komma på fötter igen. Om det nu inte sker en snabb avräkning av notan med hjälp av en häftig puffra ... .

Inga kommentarer: