lördag 17 november 2007

Söderkåkar, del 2


Igår skrev jag om rätt små hus i andra änden av Söder (från min sida sett). Några ganska nya Söderkåkar alltså, en bit från visionerna om höghus som når upp till molnen - minst. Men i alla fall en mänsklig miljö och en lugn gata.

Idag gör vi en förflyttning västerut på Söder, till hörnet av Ringvägen-Rosenlundsgatan. Huset som går över större delen av vänstra bildytan är några år gammalt, men det var först idag som jag uppmärksammade hur smalt det är. Det syns ännu bättre om du klickar på bilden så den kommer upp i storformat. Det måste vara genomgående lägenheter, som i en del bostadshus i äldre förorter. Högre är det än kåkarna jag skrev om igår, men inte mycket högre. Däremot måste trafikbullret ha föranlett extra ljuddämpningar. Ringvägen är ju inte "lugna gatan" precis.



En annan sak som slog mig var att byggnaderna såg ganska industriella ut. På den här bilden ligger huset jag skrev om förut till höger. Till vänster, på andra sidan Rosenlundsgatan, är ett annat nybygge som också har drag av fabrik.

Jag undrar om planerarna och arkitekterna har tänkt till där? För det här har varit ett område med fabriker. Söder har haft industrier länge, men under 1900-talet tog bostäder, service och handel över. Det stora tegelhuset bakom bilen tillhörde en gång industriföretaget Luth & Rosén. Den firman köptes senare upp av Asea. Min farbror Tage, som kom från de fattigare kvarteren på Söder, jobbade upp sig från springpojke till kamrer på "Luthens", för övrigt. Det kunde man göra förr i tiden.

Jag tycker gott man kunde fundera på om det inte skulle vara möjligt att få in en del industrier till Söder igen. I vissa fall finns fastigheter kvar som eventuellt kunde återställas till fabriker. Det kunde vara bra för att få en mer levande miljö i den här stadsdelen. En del moderna industrigrenar är raka motsatsen till smutsiga fabriker - de är snarare extremt rena för att få högsta kvalitet i tillverkningen - så jag tror inte att nedsmutsning skulle vara ett problem.

Inga kommentarer: