torsdag 1 november 2007

Fler höstbilder


De här bilderna är rätt gamla, men trevliga i alla fall tycker jag. Den övre är målad på plats i Abisko i månadsskiftet augusti-september 1986. Metod: gouache. Jag satt på ena sidan av den våldsamt brusande Abiskojokken och målade av ett litet parti av branten på andra sidan. Det omålade vita partiet nedan kan tas som de skumvita vågorna i forsen. Tio år senare var jag återigen däruppe för att se på höstfärger, men redan då hade kanske klimatförändringarna gjort att hösten åkt iväg några veckor. Så numera måste man vänta till september innan det blir riktigt fina höstfärger vid Torne träsk antar jag.

Nedra bilden är ritad med pastellkritor. Pastell ger klara och lysande färger som jag gillar, fast jag inte kan tävla med de riktiga finlirarna i pastellbranschen vad det gäller att teckna. Dessutom måste man spruta på en massa illaluktande fixativ för att färgerna skall hålla sig kvar på papperet.

Inga kommentarer: