tisdag 30 mars 2010

Är danskar och norrmän med på detta?

Höghastighetsbanor ska knyta samman de stora svenska städerna Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, och på sikt även Oslo.


Detta har Miljöpartiet skrivit i DN. Jag bara undrar: är danskar och norrmän med på att Köpenhamn och Oslo är svenska städer? Detta är ju inte ens nordism, det låter mer som gamla kända erövrartakter från Karl X:s tid! Hade han varit ytterligare lite framfusig i ett kritiskt läge hade ju Köpenhamn och Jylland idag kunnat ha varit en del av Sverige!

9 kommentarer:

martin sa...

Surt för Malmö... :)

Wonder Warthog sa...

En tanke!

Men vi skiter i sådana petitesser, vill Mp ha järnväg så blir det så!

Chris sa...

Ha ha.. så otroligt klantigt. Okej om de sagt fel i en intervju, men det här är ju en debattartikel..

Björn Nilsson sa...

Vad är Malmö? En förort till Köpenhamn kanske?

OK WW, tåg blir det. Fast jag skulle vilja hålla en femma på elektriska vägar också.

Chris, kanske MP vet något som vi inte vet. Fälttågsplanerna är redan utarbetade. När MP kommer till makten så kommer våra oövervinnerliga trupper att marschera över riksgränsen och befria Norge och Danmark från sina ruskiga förtryckare! Och därmed blir ju Köpenhamn och Oslo svenska storstäder, eller hur?

Chris sa...

Ja, att invadera grannländer för oljans skull... det har väl hänt förut? Och i Danmark kan de ju faktiskt göra öl...

Björn Nilsson sa...

Öl är olja på tyska. Jawohl, wir bringen Dänemark und Norwegen heim ins Reich, som de sa förr!

Wonder Warthog sa...

Elektriska vägar? Du menar som min gamla Scalectric* bilbana då?

*Scalextric heter dom visst numer.

Jan Wiklund sa...

Helt bortsett från allt skämtande - norrmännen har redan varit inne på samma sak. Det handlar helt enkelt om att knyta samman tre städer, helt likgiltigt vilka länder de råkar ligga i.

Spanien bygger höghastighetståg med standardspårvidd för att man inte ska behöva stanna vid gränsen (den traditionella spanska spårvidden är ju bredare än den normaleuropeiska). Det går snabbtåg mellan London och Paris. Varför inte mellan Stockholm, Köpenhamn och Oslo?

Björn Nilsson sa...

WW, jag tycker det verkar som om Scalextric tar kraften nedifrån. Elektriska vägar tar den uppifrån och påminner därmed mer om de gamla fina trådbussarna som fanns i Stockholm förr. Jag har skrivit om projektet här: http://bjornbrum.blogspot.com/2010/01/tradbuss-pa-motorvag.html Det kan nog inte ersätta tunga järnvägar men däremot ta hand om en massa lättare trafik och dessutom vara mer flexibelt än spårbundna anläggningar.

Jan, att bygga kommunikationer som länkar samman regioner snarare än dras enligt snäva nationella direktiv är ju bra. Vill man få bort inrikesflyget i mellersta och södra Skandinavien är det ett måste med höghastighetståg.