onsdag 3 mars 2010

Jag och Picasso??

Picasso: cirkusakrobater och apa (apan till höger)


Via en länk hos DN kommer jag till en annan sida där man kan testa vem av 150 historiska personligheter man liknar mest (till det inre alltså, det är inget look-alike det handlar om). På DN:s bild använde man Stalin som lockbete, men till min häpnad så påstod testen att jag mest påminner om Pablo Picasso!

Det fanns några tvillingpersonligheter också, och de var gamle ordförande Mao, samt Hjalmar Branting och Per Albin Hansson. Mao förstår jag - både han och jag är ju i poesisvängen fast med något olika inriktning - men de två andra är mer tveksamma.





Picasso: gråtande dam 1937

Kan det här vara en del av förklaringen: detta är en tavla som jag själv målat, byggd på en målning av Pablo själv och en del som jag lagt till själv:



Kanske skulle lägga ut mer av mina tavlor på nätet och lansera mig som "den nye och annorlunda Picasso"? "Bättre" går knappast att säga, för Pablo P var en rasande skicklig konstnär!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha Björn, nu lurade du in mig i ett larvtest :-)
Jag får skylla mig själv, men jag liknade tydligen Voltaire.
sämre förebilder finns väl.

H2

Björn Nilsson sa...

Voltaire - då får du väl slå dig ner och författa några luntor kritisk filosofi då. Själv får jag väl plocka fram staffliet ...

Knapsu sa...

Mary Wollstonecraft blev jag i det här testet.
Men det test jag helst kommer ihåg är ett annat där jag blev Ghandi!
Tyvärr hittar jag inte igen det ute i cyberspace.

Björn Nilsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Björn Nilsson sa...

Jaha, då får du sätta dig ner och skriva en bok som handlar om en knasiger vetenskapsman, doktor Frank N. Stein, som bygger en levande varelse av diverse hopknyckta likdelar. Det kan bli en storsäljare!

Jag tvivlar på att Gandhikostym är så bra anpassad till det klimat som råder stora delar av året i Tornedalen.