För kalenderbitare och folk som är oerhört intresserad av lokalpolitiken i Västbengalen i Indien är det naturligtvis spännande att studera resultaten från de senaste kommunalvalen där. Siffrorna kom för någon dag sedan, och de visar att det regerande "marxistiska" partiet CPM och dess vänsterfront gått på storstryk efter årtionden vid makten. Vinnare i stor skala i jättestaden Kolkata och andra städer är i stället Trinamool Congress.
Om detta leder till någon förbättring för befolkningen är en annan fråga, men nästa år är det parlamentsval i delstaten och då kan den numera inte särskilt folkliga vänsterregeringen ryka all världens väg. Trinamoolkongressen har i alla fall tidigare signalerat att man är motståndare till att jaga bort bönder från deras mark för att ge plats för kinainspirerade industriprojekt som bönderna själva inte kommer att tjäna mycket på - en politik som CPM drivit hårt de senaste åren. CPM leder i dag tre indiska delstater - förutom Västbengalen är det Kerala och Tripura. Jag vet inte om de bedriver samma hejdlösa "marknadskommunism" i alla delstaterna. Gör de det så kommer nog CPM att bli historia ganska snart.
Om det varit så att någon spekulerade över att den stora tågkraschen i Västbengalen skulle skada Trinamoolkongressen och dess ledare (som råkar vara Indiens järnvägsminister) så har de uppenbarligen spekulerat fel. Varför de spekulerade fel kan man ju spekulera om. Både Trinamool och maoisterna verkar vilja peka ut CPM som misstänkt för urspårningen (material från maoisterna här och här) och kanske det har tagit bättre? Det är ju CPM som skulle kunna tjäna politiskt på kraschen (åtminstone om man inte själv avslöjas som den som fifflade med rälsen) medan varken Trinamool eller maoisterna har något intresse i att döda tågpassagerare i mängder.
Indiens centralregering har nu gett en federal polisenhet i uppdrag att utreda tågkraschen, i enlighet med en begäran från Trinamoolkongressen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar