onsdag 24 mars 2010

Jösses liksom - Myrdal som reklampelare!


Det här är "bara" teater, en bild från ett massmöte i Chennai (som förr hette Madras) i den sydliga indiska delstaten Tamil Nadu. Jämför med bilden jag lagt in nederst.


För en stund sedan fick jag ett budskap från en kollega i bloggosfären som har mer koll än jag på vad som händer. Om man slår upp den här artikeln, där Jan Myrdal ger medias "grindvakter" en välförtjänt avbasning, skriver han också:

Gör ett experiment! Slå på Google: "Ganapathy Myrdal". Då kommer 1870 texter från världen runt (också svenska bloggare som "Björnbrum").
(Man kan söka på stavningsvarianten "Ganapathi" också.)

Media dröjde länge innan det ens kom några artiklar om Myrdals möte med Ganapathi. Aftonlövet kom till slut med en blajrubrik om "djungelfarfar".

Hur viktig intervjun är kommer vi att veta någon gång i framtiden. Man skulle ju kunna spekulera i att den kan vara av samma dignitet som när en svensk journalist mötte Ho Chi-minh i Vietnams djungler i början av femtiotalet, när befrielsekriget ännu pågick mot fransmännen. Idag talar en av världens stora revolutionsledare förbi den egna regeringens försök till blockad, men den del av världen som är stora svenska mediareaktioner slår dövörat till. Är det nyhetsvärdering, eller något annat? - Ja, det finns väl något TV-program som är viktigare att skriva om förstås.

Nu verkar det som om Myrdals gratisreklam gjort att en del nya läsare ramlat in på bloggen. Jag säger bara, "hej och välkommen, och hoppas att jag skriver något som både är förvirrande och tänkvärt - förhoppningsvis har jag någorlunda rätt i det jag skriver också".

Ja, av någon konstig anledning verkar det inte vara så många bloggare här i landet som skriver om det pågående indiska upproret fast det kan utvecklas till något verkligt stort. Jag skriver en mer översiktlig och resonerande artikel ibland. Röda Verb ligger närmare frontrapporterna dag för dag - men finns det några mer som gör det vad det gäller översikter eller dagsrapporter? Så oerhört mångfacetterat som Indien är skulle det nog behövas kompanivis av bloggare för att åtminstone skumma av ytan av vad som sker där och få med olika infallsvinklar!



Indisk skämtteckning (fast allvarlig). Stamfolk kämpar mot storbolagen som skjuter politiker och militär framför sig. Den här färska artikeln ger mer kött på benen, och en ungefär samtidig rapport från de djungler som Myrdal besökte.



Och tack för reklamen, Jan!

Inga kommentarer: