torsdag 11 mars 2010

Utvecklingen av projektet "elektriska vägar"


Här är det väsentliga i ett kort meddelande om projektet med elektriska vägar som jag skrivit om tidigare.


Vägverkets representanter och vi var eniga om att de preliminära resultaten är mycket intressanta. De pekar på att en elektrifiering av de svenska motorvägarna skulle vara ett mycket kostnadseffektivt sätt att minska utsläppen från tunga fordon, samtidigt som stora energivinster skulle uppstå. Resultaten ännu är preliminära, och kommer därför inte att redovisas innan de kan kvalitetssäkras.

Ja, ordet "kvalitetssäkra" ger väl olustrysningar, men det betyder väl att man vill titta efter en gång till att man räknat rätt.

Det här är ett potentiellt jätteprojekt, och ganska fantasieggande tycker jag. Alla möjliga sorts teknik som kan användas i kommunikationer utvecklas, så om bara några år borde möjligheterna att bygga och styra nätverk av elektriska vägar vara ännu bättre än i dag. För hundra år sedan fanns det ett tätt järnvägsnät över södra och mellersta Sverige. Man kanske skulle kunna återskapa det, men nu genom ett ännu tätare och effektivare nät av eldrivna vägtransporter.

10 kommentarer:

c sa...

Ärligt sagt förstår jag inte den här idén. Varför inte utnyttja de existerande elektrifierade järnvägarna?

Björn Nilsson sa...

Som jag fått det förklarat för mig är den här modellen flexiblare. Man kan dra luftledningar utan att dra spår exempelvis. Ungefär som trådbussar som vi hade parallellt med spårvagnar förr i Stockholm. Och med hjultransporter klarar man brantare backar upp och ned än vad tågen gör. Det borde vara möjligt för sådana här system att slinka ut och in i tätorter och landsbygd på ett smidigare sätt än om man lägger en helsikes massa räls. Det borde vara möjligt att bygga banor för kortsiktigare behov, att dra om sträckningar etc. på ett smidigare sätt.

martin sa...

Jag gillar trådbussarna i Tallin, även om det är ett trådhärke som heter duga ovanför gatorna.

Men ser man till städerna så tycker jag att industrispåren verkar ha försvunnit mer och mer och de som finns ser inte ut att varit använda det här årtusendet.

När man tänker på hur mycket transporter som krävs varje dag bara för att hålla stockholm med mat och andra nödvändiga saker. Så inser man att detta kan hjälpa till en del.

Pierre Gilly sa...

Nackdelen är att det fortfarande blir människan som kör... Det har till exempel aldrig dött någon som med TGV (på TGV linje) trots att flera miljarder rest på detta sättet. Ett spårbilssystem skulle kunna reducera trafikdöden till noll...

Björn Nilsson sa...

Martin, spåret mot Värtan kanske används, men annars har väl de flesta industrispåren övergivits. Med fordon à la trådbuss kan man köra eltransporter igen, även på ställen där det kanske skulle vara för knöligt för att lägga spår. Och det här skulle bli modernare och flashigare än Talinn kan jag nästan säkert lova.

Pierre, jag tror man skulle kunna köra de här systemen utan chaufförer som måste ut och pinka, äta, bli rånade etc. Satellitstyrning skulle nog fungera. Man lastar ett fordon med stöldbegärliga grejor i Stockholms frihamn, låser ordentligt, och så far det iväg av sig själv till Örebro utan att en jäkel har en chans att ställa till med något. Försöker någon mixtra med fordonet under vägen utbryter stora larmet direkt.

Anonym sa...

Det är bara en tidsfråga innan vi får någon rättshaverist eller terrorist att spränga något höghastighetståg.
I Spanien var det väl bara vanliga tåg`

H2

Björn Nilsson sa...

Javisst, men så länge det inte händer i USA kommer det väl att passera utan några större hysteriska utbrott (säger en trött cyniker). Har det inte varit några sabotage mot franska TGV förresten, fast utan personskador?

Anonym sa...

Björn, jo visst har det varit några sabotage mot TGV, som väl är har just ingen blivit dödad. Ännu.

Sannolikt blir det väl något sabotage som "lyckas" någongång.

Men, tåget som sådant visar att flyget kan konkurreras ut på många medellånga distanser.

H2

Pierre Gilly sa...

Jo, det där attentatet mot TGV sägs ha utförts av anarkister men ingen vet egentligen. Sju åtta personer blev gripna alla utom en, Julien Coupat, är släppta nu. Åklagaren verkar inte ha det minsta bevis för något men han sitter häktad sedan två år. Coupat är en intressant figur. Elitstudent som sadlat om till bagare. Luc Boltanski tackar honom för något i sin bok Le nouvel esprit capitalist. Inrikesministern verkar ha fått för sig att det är Coupat som skrivit en pamflett som stressar de franska myndigheterna: Det kommande upproret... Både Coupat och förläggaren förnekar det men hans språk är väldigt likt bokens…
Det sätt som han behandlas är egentligen intressantare än de där attentaten där ingen verkar ha utsatts för någon riktig fara. Hur länge kan någon hållas inspärrad utan rättegång? Nu verkar det som om han hålls fängslad för sina politiska åsikters skull. (Han vägrar dessutom diskutera politik med åklagaren)

Björn Nilsson sa...

Ibland blir man ju misstänksam när det är attentat som bara är så där lite "lagom" ... är det på riktigt, eller bara för att skrämma upp folk?