söndag 11 januari 2009

Alternativ till flaggbränning

Jag känner en schysst snubbe som var med och målade den här banderollen. Han gjorde ett rätt bra jobb. Men tänk om man med modern teknik kunde få de symboliska flammorna till vänster att se ut som en levande brasa, och om man kunde få bilder och texter att flyta över ytan som på en bildskärm!

Det brändes några flaggor på den stora demonstrationen igår. Man kan se det som en förtvivlad protest mot en makt som inte följer principen "ett öga för ett öga" utan snarare "tusen ögon för ett öga".

Likförbaskat är det tvivelaktigt att göra så. Jag kan rada upp flera skäl. Ett av de viktigaste är ju att när många tusen människor demonstrerar kommer media ändå mest att skriva om den handfull vildbasare som bränner flaggor och kastar saker. Det skadar saken man demonstrerar för. (Jo, jag vet att media kanske struntar i att överhuvud taget skriva att tiotusen demonstrerar, eller förvandlar det till en notis på några rader, men i dagens cyberrymd kan man gå förbi sådant. Jag utgår från att man i Gaza idag är informerade om gårdagens jättedemonstrationer, kanske över hundra tusen i London exempelvis, och att bossarna i Israel också känner till dem.) Dessutom kan provokatörer tänkas hitta på sådana saker som att bränna flaggor eller kasta föremål. Sådant hände igår. Kan man garantera att inte mot demonstrationen fientliga element var inblandade?

Men funtad som jag är försöker jag fundera vidare. Uppdrag: alternativ till flaggbränning. Jag är oteknisk men ändå teknikoptimist. Kanske någon tekniskt insatt kan hjälpa mig med mer upplysningar?

Undrar om det finns ett material (kanske som det där nya elektroniska pappret där man skall kunna ladda ner sin tidning eftersom det egentligen är en dator - undrar om det funkar i praktiken ännu?) där man laddar in exempelvis mönstret av oönskade flaggor.

Man har en duk i stort flaggformat och så trycker man på en knapp och mönstret ändras från flaggan till en annan bild. Bilder av offer för Israels politik exempelvis? Eller den palestinska flaggan. Eller om det nu skall se ut som en eldsvåda nödvändigtvis kan man väl göra ett program så att det ser ut som duken brinner upp - utan att det medför någon fara för omgivningen och möjligen inte ens kan sortera under lagstiftning mot skändande av statssymbol.

Med en sådan teknik borde man kunna göra grafiskt snygga banderoller också, där banderollen kunde bli som en sorts bildskärm. Ta gårdagen som exempel. Jag såg inte hur banderollen i täten såg ut, men antag att det stod något om att stoppa massakern i Gaza. Med den här tekniken skulle man kunna ha en banderoll där det växlades mellan texten om Gaza och bilder därifrån. - Jag förmodar att om sådan här teknik finns i fungerande skick kommer reklambranschen att kasta sig över den. Varför inte använda den till något vettigt i stället?



el Ché lär vara populär även i arabvärlden. Om det där plakatet vore en bildskärm kunde man nog göra roliga saker.

Inga kommentarer: