fredag 16 januari 2009

"Landstingen snålar ...

... patienterna vrålar" är en demonstrationsparoll jag minns från sjuttiotalet. Folk kunde hitta på på den tiden! Någonstans tror jag att jag har ett foto av en banderoll eller ett plakat med denna tänkvärdhet, men jag har inte hittat det. Om det kommer fram kommer jag åter i frågan!

Enligt Dagens Nyheter säger sjukhusdirektör Jakobsson på Karolinska att "Budgeten ges inte högsta prioritet på KS". Nja, på ett sjukhus borde väl vården ha högsta prioritet, eller ...?

Nya paroller? Vi försöker:
Hellre patienter än pengar / sjuka behöver sjukhussängar
Kassan sinar, politiker svinar / landstinget patienterna pinar

Hitta på bättre själv!

Det är penningkris på Karolinska, man har inte klarat av budgeten. För att avgöra hur allvarligt detta är måste man gå igenom budgeten post för post och se var pengarna hamnar. Är det nya dyra mediciner och ny medicinsk högteknologi som kostar, eller finns det mindre acceptabla penningflöden? Om man använder allt mer pengar för medicin och teknologi och det samtidigt innebär att sjukvårdspersonal och patienter jagas bort, hur skall man tolka det? Eller finns det administratörer på hög nivå som kostar skjortan, eller dyra konsulter? Jag antar att det finns ett antal svar, inte bara ett.

Inga kommentarer: