tisdag 25 maj 2010

Apa överst på Everest

Ja, det där är väl en ansträngt rolig rubrik, men karln heter faktist Apa. Han är en nepalesisk sherpa som har rekordet med att ha varit på toppen av världens högsta berg 20 gånger. Nu börjar han bli orolig för den globala uppvärmningens effekter på glaciärerna. Isen smälter bort, sprickor öppnar sig och det blir klippor att passera istället för isfält. Det är tydligen besvärligt och farligt. Som om det inte vore farligt redan tidigare, vare sig man kan bli uppsläpad på toppen av Mount Everest av en sherpa eller inte.

Lugnast att hålla sig hemma och inte klänga omkring på bergstopparna tycker jag.

6 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Apa var tvungen att sluta som sherpa för han gor-illa! Hohohaha!

I övrigt gör jag som du och håller mig på flat mark.

Björn Nilsson sa...

Höhö, trevligt att det finns folk i läsekretsen som uppskattar även humor på tröskelnivå och lägre!

Carl Jacobson sa...

Jag såg just på tv att ett nytt "världsrekord" satts av en 23-årig kvinna - som "världens yngsta brittiska kvinna" som nått toppen!

Jag undrar vad det betyder!

Björn Nilsson sa...

Enkelt och glasklart, Carl: Det finns ingen brittisk kvinna som är yngre än 23 år (vilket torde betyda att den brittiska nationens framtid är hotad).

Carl Jacobson sa...

Jag tycker att det är intressant med dessa "världsrekord", vilka kan bli hur många som helst beroende på hur man definierar kategorierna.

Jag minns när jag landade i Aten för många år sedan och brast i skratt inför en jättestor reklamskylt som sa: "Metaxa - världens bästa ouzo".

En 50-årig gruvarbetare från Svappavaara som nått toppen på Mt Everest skulle troligen kunna göra anspråk på titeln som "världens yngste svappavaaarabo som bestigit Mt Everest" - liksom världens äldste - och världens ende svappavaarabo som klarat bravaden - plus en hel del andra "världsrekord!

Björn Nilsson sa...

Undrar vad motsatsen till ett världsrekord är? Kan man definiera ett icke-världs-rekord?