söndag 9 maj 2010

Konst(iga) intryck från Uppsala igen






För ett tag sedan publicerade jag ovanstående bild av en täckt skulptur utanför den då ännu inte färdiga järnvägsstationen i Uppsala. Jag undrade (med tanke på den näsformade saken som stack ut åt höger) om det möjligen var en staty föreställande ett mumintroll.



Men igår såg det ut så här. Inget mumintroll. Överhuvud taget inget som man varken kan känna sig arg eller uppmuntrad av, utan mest en grej "som står där". Hade man behållit täckelsen över konstverket skulle det ha kunnat föreställa "mumintroll klädd som beduin".




Vad det gäller själva järnvägsstationen så har jag egentligen inte så mycket synpunkter. Det gamla huset var inte så snyggt tycker jag, och nybyggnaden ser åtminstone inte sämre ut. (Klicka upp bilderna för större format!)



Fast takhöjden i den här väntsalen ger ett något "tomt" intryck. En massa luft bara. Man skulle faktiskt ha kunnat klämma in ett loft med något kul där. Mönstret på glaset får mig att tänka på den yttre väggtäckningen på konserthuset i Uppsala. Är det en tillfällighet, eller har någon tänkt till?



Det var de här väggarna jag tänkte på alltså. Konserthuset. För övrigt kunde jag inte avhålla mig från att smita in där i går kväll och ta några bilder, bland annat den här:



För att avsluta där vi började - med skulpturkonsten. Följande kanske inte helt lättolkade företeelse låg i passagen under järnvägsspåren ...




... men sett från den här vinkeln tycker jag mig åtminstone urskilja en skosula!


Inga kommentarer: